Matpriserna: En omotiverad ökning
Kategori

Matpriserna: En omotiverad ökning
En granskning av prisökningar
Under åren 2021 till 2023 har matpriserna i Sverige stigit mer än vad som kan anses motiverat, enligt en ny rapport från Konkurrensverket. Rapporten pekar på att prisökningarna inte enbart kan förklaras av externa faktorer som inflation och höjda råvarupriser. Istället framhävs bristande konkurrens som en betydande faktor bakom de höga priserna.
Stabil lönsamhet trots prisökningar
Konkurrensverket har analyserat dagligvaruhandeln och grossister inom livsmedelsindustrin och funnit att dessa aktörer har haft en stabil lönsamhet under de senaste 15 åren. “Vår analys visar att lönsamheten i branschen varit stabil under lång tid, även under de år då priserna steg kraftigt. Det stärker vår tidigare bedömning om att konkurrensen i delar av livsmedelskedjan är otillräcklig,” säger Marie Östman, generaldirektör på Konkurrensverket.
Bristande konkurrens påverkar priserna
Rapporten belyser att om konkurrensen i butiksledet hade varit bättre, skulle priserna kunna vara lägre. Arvid Fredenberg, chefsekonom på Konkurrensverket, menar att det finns störst möjligheter till ökad konkurrens genom att etablera nya butiker och öka konkurrensen mellan befintliga butiker. “Vi ser att om det var bättre konkurrens så skulle priserna kunna vara lägre,” säger Fredenberg.
Utmaningar för nya aktörer
En av de största utmaningarna för att öka konkurrensen är den långa tiden det tar för nya butiker att etablera sig på marknaden. Fredenberg påpekar att vissa kommuner är skeptiska till fler livsmedelsbutiker, vilket förlänger processen för att få bygglov och etablera nya butiker. “Det kan ta flera år att få bygglov och etablera en livsmedelsbutik,” säger han.
Utredning av konkurrensbegränsningar
Konkurrensverket har nu inlett en utredning av Ica, som misstänks för att ha ingått konkurrensbegränsande avtal. Denna utredning är en del av myndighetens arbete för att säkerställa en rättvis och konkurrenskraftig marknad för livsmedel i Sverige.
Slutsats
Rapporten från Konkurrensverket belyser vikten av att förbättra konkurrensen inom livsmedelssektorn för att motverka omotiverade prisökningar. Genom att underlätta för nya aktörer att komma in på marknaden och öka konkurrensen mellan befintliga butiker, kan konsumenterna förvänta sig mer rimliga priser på livsmedel i framtiden.
Läs mer här