Malina ökar försäljningen trots vd-karuseller
Kategori

Malina ökar försäljningen trots vd-karuseller
Stark tillväxt trots ledarskapsförändringar
Modebolaget Malina, tidigare känt som By Malina, har genomgått en rad vd-byten på kort tid. Trots dessa förändringar har företaget lyckats öka sin försäljning markant. Enligt det senaste bokslutet uppgick nettoomsättningen för 2024 till nästan 120 miljoner kronor, vilket är en ökning från 108 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet minskade dock något, från 8,9 miljoner kronor 2023 till 8 miljoner kronor 2024.
Fokus på wholesale och internationell expansion
Enligt Malinas bokslut har tillväxten främst drivits av en stark efterfrågan inom wholesale. Företaget har även investerat i produktutveckling och öppnat en ny flaggskeppsbutik i Stockholm. Framöver planerar Malina att fokusera på internationell expansion och att minska returgraden. “Genom fortsatt satsning på marknadsföring, utvalda återförsäljarrelationer och vidareutveckling av sortimentet bedöms bolaget ha goda möjligheter att växa lönsamt”, står det i årsredovisningen.
Utmaningar och framtidsutsikter
Trots den positiva utvecklingen finns det flera utmaningar som Malina måste hantera. Konjunkturavmattning, valutafluktuationer samt ökade inköps- och fraktkostnader pekas ut som potentiella orosmoln. “Bolaget arbetar proaktivt med att minska dessa risker genom diversifiering av marknader, förbättrad lagerstyrning och stärkt kundlojalitet genom en differentierad varumärkespositionering”, framgår det av bokslutet.
Ägarförändringar och sammanslagningar
Sedan 2023 ägs Malina av Mandaley, ett ägarbolag startat av investmentbolaget Stella Capital. I samband med ägarbytet slogs Malina ihop med kashmirbolaget Soft Goat. Dessa förändringar har bidragit till att stärka företagets position på marknaden och skapa nya möjligheter för tillväxt.
Sammanfattning
Trots de utmaningar som Malina har ställts inför med flera vd-byten och en osäker marknad, har företaget lyckats öka sin försäljning och positionera sig för framtida tillväxt. Med fokus på internationell expansion och en stark wholesale-strategi ser framtiden ljus ut för modebolaget.
Läs mer här