Mai utmanar Sellpy med nya investeringar
Kategori

Mai: Second hand-plattformen som utmanar Sellpy
En ny era för svenska startups
Det rådande riskkapitalklimatet har tvingat många svenska startups att skifta fokus från snabb tillväxt till att istället prioritera lönsamhet. För second hand-plattformen Mai har denna omställning visat sig vara en framgångsrik strategi. Genom att drastiskt minska sina förluster har Mai nu säkrat en investering på 7 miljoner kronor, ledd av VEQ.
En innovativ säljassistent
Mai har utvecklat en unik tjänst som fungerar som en personlig säljassistent för dem som tycker att det är krångligt och tidskrävande att sälja sina begagnade kläder. Användarna behöver bara fotografera sina plagg, sedan tar Mais plattform över och hanterar allt från prissättning och annonsering på flera marknadsplatser till dialogen med potentiella köpare.
Ekonomisk tillväxt och minskade förluster
Under 2024 ökade Mais omsättning till 16,5 miljoner kronor, en betydande ökning från 7,5 miljoner kronor året innan. Samtidigt lyckades företaget minska sina förluster från 5,2 miljoner kronor 2023 till 1,3 miljoner kronor 2024. “Givet marknadsläget insåg vi att vi var tvungna att få det att snurra utan att ta in nya pengar. Vi drog ner mycket på marknadsföringen”, berättar medgrundaren Emma Rosman.
Investeringar för framtiden
Den senaste investeringsrundan, där även befintliga ägare som Icebreaker, SSE Ventures och ängelinvesteraren Erik Ringertz deltog, kommer att användas för att återigen satsa på tillväxt. Emma Rosman uttrycker att företaget nu har ett större självförtroende och är redo att “gasa”. En stor del av kapitalet kommer att gå till att utveckla en “ännu smartare tjänst” med hjälp av AI och stora språkmodeller (LLM) för att optimera säljstrategin för varje plagg.
Framtidsplaner och expansion
Trots den nya kapitalinjektionen planerar Mai ingen större rekryteringsvåg. Teamet består idag av fem personer och fokus ligger på att öka kundanskaffningen. “Närmsta, under hösten, kommer det fortsatt vara i Sverige. Sen kommer vi även börja kika på att expandera till nyckelstäder utomlands”, säger Emma Rosman.
Mai:s framgångar visar att med rätt strategi och fokus på kärnaffären kan svenska startups navigera genom tuffa ekonomiska tider och ändå attrahera nya investeringar.
Läs mer här