Loyatives konkurs och lärdomar
Kategori

Upprepade misstag: Loyatives konkurs och lärdomar
Bakgrund och ambitioner
Loyative, ett företag grundat av Matteo Migliarese och Travis Isaacson, hade som mål att återuppliva den affärsidé som tidigare drevs av Tipser. Tipser, som såldes till det amerikanska fintechbolaget Bolt för 1,8 miljarder kronor i november 2021, lades ner av Bolt i början av 2023. Trots detta trodde grundarna på idén och startade Loyative med en liknande affärsmodell. Deras vision var att underlätta för publicister att sälja produkter direkt till sina läsare genom en inbäddad e-handelslösning.
En lovande start men oväntade hinder
Trots en lovande start och ett bra försäljningsår under 2024, stötte Loyative på oväntade hinder. En avgörande investeringsrunda kollapsade när en investerare drog sig ur i sista stund. “Vi hade en muntlig bekräftelse från en investerare som skulle ta hela rundan, men sen hände allt i världen med krig, tullar och börskrascher,” förklarar Travis Isaacson. Företaget hade planerat att ta in drygt 30 miljoner kronor för att expandera och nå lönsamhet i början av 2026, men dessa planer gick om intet.
Personliga utmaningar och reflektioner
Utöver de ekonomiska utmaningarna drabbades Travis Isaacson av lungcancer och tvingades till operation. “Jag låg på sjukhuset och försökte sy ihop en ny emission, men till slut gick det inte,” berättar han. Trots dessa motgångar är han nu på bättringsvägen och hoppas på att bli fullt frisk. När han reflekterar över vad som kunde ha gjorts annorlunda, säger han: “Man kan ju skylla på sig själv och säga att vi inte skulle ha valt att gasa så snabbt. Samtidigt är det svårt när alla säger att man bara ska gasa.”
Framtiden efter Loyative
Efter konkursen planerar Travis Isaacson att “ladda om och ge sig ut på arbetsmarknaden.” Han uttrycker en viss frustration över att ha investerat både tid och pengar utan att nå framgång, men ser också möjligheter i den erfarenhet han samlat på sig. “Kanske att jag startar något nytt någon gång,” säger han.
Ekonomiska resultat och avslut
Loyative hann bara med ett bokslut, där de under 11 månader under 2023 hade en omsättning på 5 miljoner kronor och gjorde en förlust på runt 60.000 kronor. Trots den korta livslängden och de ekonomiska förlusterna, erbjuder Loyatives historia viktiga lärdomar om riskerna och utmaningarna med att driva ett startup-företag.
Läs mer här