Kundkontakt nyckeln till lojalitet
Kategori

Loading...
Att skapa en djupare och mer personlig relation med kunderna är avgörande för att öka konverteringen. Ett enkelt telefonsamtal kan ge många insikter om företagets affär, enligt Cecilia Hummel, operativt ansvarig för betallösningar på Svea Bank. Under ett frukostseminarium arrangerat av Breakit och Svea diskuterades vikten av att bygga en lojal kundskara i dagens handelsklimat.
Skönhetsjätten Lyko har lyckats odla starka kundrelationer genom sitt Lyko Community, där användarna kan dela skönhetstips och artiklar. “För oss handlar det inte bara om konvertering i appen, utan om att kunderna ska ha en anledning att hänga där även mellan köp”, säger Antonia Lindmark, strategi- och varumärkeschef på Lyko. Detta tillvägagångssätt hjälper dem att sticka ut bland konkurrenterna.
Felix Kruth, produktchef på Voyado, betonar vikten av att leverera det kunderna efterfrågar till rätt pris och med en bra upplevelse. “Om man eftersträvar detta istället för att jaga efter kunderna i ett försök att göra dem lojala, så kommer lojaliteten naturligt”, säger han.
Enligt både Lyko och Voyado kan traditionella kundklubbar ha spelat ut sin roll. Istället handlar det om att skapa en strömlinjeformad och välkomnande upplevelse, exempelvis genom anpassade betallösningar. “Det finns en förväntan från kunderna att samma betalmetoder ska finnas tillgängliga både online och i butik”, säger Cecilia Hummel.
Felix Kruth föreslår att företag visar ett genuint intresse för att förstå sina kunder. “Hos en av kunderna jag jobbade med frågade vi oss ‘vilka är det som handlar mest över tid? Ska vi inte ringa upp dem och fråga varför?'”, berättar han. Cecilia Hummel håller med och betonar vikten av att ha en ödmjukhet och förståelse för kundernas upplevelser. “Testa att ringa era kunder och fråga vad de är nöjda och mindre nöjda med. Det kan ge väldigt många intressanta insikter om kundresan”, avslutar hon.
Läs mer här