Klarna-chefen öppnar direktlinje till kunderna
Kategori

Loading...
Den 12 juni 2025 markerade en ny era för kundkommunikation när Klarna-chefen Sebastian Siemiatkowski lanserade en tjänst som låter kunderna “ringa” honom direkt. Eller snarare, ringa hans personliga AI. Detta initiativ, som presenterades tidigt på torsdagsmorgonen, är både ett PR-trick och ett seriöst försök att samla in feedback från kunderna.
Breakits Stefan Lundell var snabb med att testa tjänsten och ringde upp det angivna numret (08-52512594). Trots att han har intervjuat Klarna-grundaren flera gånger tidigare, kände han en viss nervositet när han hörde den välbekanta rösten. AI-versionen av Sebastian Siemiatkowski uppmanade vänligt men bestämt Stefan att ge feedback på sin senaste upplevelse med Klarna.
Stefan, som inte hade mycket att säga om sin senaste Klarna-upplevelse, passade på att fråga om den försenade börsintroduktionen. “Haha, snyggt försök och jag förstår att många undrar, men det där är inget jag kan kommentera,” svarade AI-Sebastian och återgick till att fråga om feedback.
Stefan ställde även frågor om AI:s roll i framtiden och om Sebastian själv skulle ersättas av en AI. “Det var en intressant fråga. Jag skämtade faktiskt själv en gång med Sam Altman (Open AI:s vd och medgrundare) om att när AI tar över så borde den börja med de minst populära jobben. Bankirer, jurister och ja – även vd:ar,” svarade AI-Sebastian.
Efter att ha fått tips från Klarnas pressansvarige Joel Hedin, ställde Stefan frågor om Klarnas klädkod. AI-Sebastian svarade med humor: “När vi startade Klarna så var vi unga och vi trodde att ingen skulle ta oss på allvar därför hade vi kostym. Sen bytte vi till hoodie och jeans och plötsligt blev det den nya tech-uniformen. Ärligt talat börjar jag känna att det är dags att testa något nytt igen och kanske är det dags att ta på sig kostymen igen.”
På frågan om vad AI-Sebastian skulle välja för klädstil svarade han: “Eftersom jag är en AI-version av Sebastian så har jag ingen klädstil. Men om jag skulle välja så är det nog en mix av bekvämt och funktionellt.”
Trots flera försök att få mer information om börsnoteringen, fick Stefan inga nya svar. Samtalet avslutades med att AI-Sebastian tackade för ett “fint och informativt samtal” och betonade vikten av att få höra kundernas tankar.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app och aktivera pushnotiser för att aldrig missa en viktig nyhet.
Läs mer här