JYSK:s rekordomsättning trots tuff marknad
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt och intressant. Vi är ett engagerat team av skribenter och experter som följer ekonomins svängningar, skattereglernas förändringar och företagandets utmaningar – med över 5 år av att skriva ekonomiartiklar. Vi…
JYSK:s rekordomsättning trots tuff marknad
Stark tillväxt i osäkra tider
Under det senaste räkenskapsåret har JYSK uppnått en rekordomsättning på 46,3 miljarder danska kronor (6,2 miljarder euro), vilket motsvarar en ökning med 11,8 % jämfört med föregående år. Genom att fortsätta investera i att sänka sina redan konkurrenskraftiga priser har antalet sålda artiklar ökat med 12,8 %.
Fokus på kundupplevelse och expansion
JYSK är känt för sina utmärkta erbjudanden inom sömn och skandinavisk heminredning. Under räkenskapsåret 2024/25, som avslutades i slutet av augusti, välkomnade JYSK ett rekordantal av 13,7 miljoner nya kunder som besökte någon av de över 3 500 JYSK-butikerna i 50 länder.
“Jag är mycket nöjd med våra resultat i termer av omsättning för räkenskapsåret 2024/25. De visar tydligt JYSK-konceptets motståndskraft och styrka på en pressad detaljhandelsmarknad på grund av globala osäkerheter och låg konsumentförtroende. Vi har bibehållit en positiv dynamik under hela året genom att fokusera på våra kunder, våra attraktiva erbjudanden och ett relevant och tilltalande sortiment. Jag vill tacka våra fantastiska medarbetare för deras engagemang, hängivenhet och exemplariska kundfokus”, säger Rami Jensen, VD för JYSK.
Global expansion och nya marknader
Under våren 2025 öppnade JYSK sina första butiker på den afrikanska kontinenten, i Marocko. Den första franchisbutiken öppnade också i Uruguay. Totalt har 148 nya butiker invigts och 303 butiksaktiviteter genomförts, inklusive flyttar, utbyggnader av befintliga butiker och uppdateringar till det nya butikskonceptet 3.0.
“Expansion är en del av vårt DNA. Vi har lyckats uppnå rekordresultat samtidigt som vi investerat i våra befintliga och nya butiker, våra distributionscenter och konkurrenskraftiga priser för våra kunder. Jag är glad att se att våra utmärkta erbjudanden har lockat ett rekordantal nya kunder i Europa, Turkiet och Marocko”, tillägger Rami Jensen.
Utmärkelser som arbetsgivare
Under räkenskapsåret 2024/25 har många JYSK-länder fått utmärkelser eller certifieringar som varumärkesarbetsgivare. I 21 länder har utmärkelser som “Top Employer”, “Great Place to Work” och “Inspiring Workplace” delats ut. Tio länder, inklusive Belgien, har fått certifieringen “Top Employer”, vilket erkänner JYSK som en av de bästa arbetsgivarna i Europa. Globalt har JYSK också rankats av Forbes bland “World’s Best Employers”.
“Vi bygger på våra starka företagsvärderingar och jag är stolt över att vi erkänns som en arbetsplats där medarbetare värderas. Tack vare våra finansiella resultat, våra investeringar i expansion och våra fantastiska team är jag övertygad om att vi kommer att förbli det första valet för kunder som söker ett utmärkt erbjudande inom sömn och heminredning”, avslutar Rami Jensen.
Framtida rapporter
JYSK kommer att publicera sin fullständiga årsrapport, inklusive vinstsiffror och nationella resultat för räkenskapsåret 2024/25, torsdagen den 27 november.
Vanliga frågor
- Hur mycket ökade JYSK:s omsättning? Omsättningen ökade med 11,8 % till 46,3 miljarder danska kronor.
- Hur många nya kunder nådde JYSK? JYSK nådde 13,7 miljoner nya kunder.
- Var öppnade JYSK nya butiker? Nya butiker öppnades i Europa, Afrika, Marocko och Uruguay.
- Vilka utmärkelser fick JYSK som arbetsgivare? JYSK fick utmärkelser som “Top Employer”, “Great Place to Work” och “Inspiring Workplace” i 21 länder.