Jackpot i Norge: 47 000 norrmän blev miljonärer
Kategori

Jackpot i Norge: 47 000 norrmän blev miljonärer – i en minut
En oväntad vinst
I fredags upplevde tusentals norrmän en kortvarig men intensiv glädjeyra när de loggade in på Norsk Tippings app. De möttes av meddelanden om att de hade vunnit “livsomvälvande summor”. För många innebar detta att de plötsligt såg sig själva som miljonärer. Men glädjen blev kortvarig när det visade sig att vinsterna var resultatet av ett tekniskt misstag. Läs mer om felaktiga miljonbesked som chockade Norge.
Felet: en simpel kodmiss
Enligt The Guardian orsakades misstaget av en manuell felberäkning vid konvertering av vinstsummor från euro till norska kronor. Istället för att dividera med 100, multiplicerade någon beloppen med 100. Detta ledde till att 47 000 kunder såg miljonbelopp på sina konton, trots att de egentligen hade vunnit betydligt mindre, eller ingenting alls.
Reaktioner från drabbade
Ole Fredrik Sveen, en av de drabbade, berättar för NRK: “Jag tänkte jösses, är det äntligen min tur? Kan det stämma? Jag är ju inne på Norsk Tippings sida, och där står det svart på vitt: Gratulerar, du har vunnit!” Sveen, som befann sig i Grekland, trodde att han hade vunnit 1,2 miljoner kronor, men den verkliga vinsten var endast 125 kronor.
Kritik och konsekvenser
Efter att misstaget uppdagades möttes Norsk Tipping av massiv kritik från både kunder och myndigheter. Ett krismöte med den norska kulturministern följde, och dagen därpå avgick bolagets vd, Tonje Sagstuen. “Som chef har det varit mitt ansvar att hantera de misstag som har inträffat”, skrev hon i ett pressmeddelande.
Framtiden för Norsk Tipping
Norsk Tipping har medgett att de haft “ett antal tekniska problem” det senaste året och att de nu utreder händelsen vidare. Under tiden lär det dröja innan kunderna vågar lita på bolagets system igen.
En lärdom för framtiden
Denna händelse belyser vikten av noggrannhet och kontroll i tekniska system, särskilt när det handlar om pengar och förtroende. Förhoppningsvis kan Norsk Tipping och andra företag lära sig av detta misstag och förbättra sina rutiner för att undvika liknande situationer i framtiden.
Läs mer här