Inkassobranschen kan förändra skuldsättningen
Kategori

Loading...
Svenskarnas skulder till Kronofogden fortsätter att nå nya rekordnivåer. Men vilket ansvar har inkassobolagen för att förbättra situationen? Enligt Pernilla Almström, vd på coeo Inkasso, har de ett stort ansvar. “Bara för att vi har rätt att agera på ett visst sätt, innebär det inte att vi alltid ska göra det. För oss är det viktigare att vara relevanta,” säger hon.
Inkassobolag i Sverige lyder under inkassolagen, som ger dem rätt att skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. Detta kostar konsumenten ytterligare 680 kronor. Om Kronofogden beslutar om ett utslag får konsumenten en betalningsanmärkning, vilket kan försvåra att skaffa ett telefonabonnemang eller ta ett lån.
coeo strävar efter att vara tydliga med vilket köp deras krav avser och vad mottagaren förväntas göra. De erbjuder individanpassade upplägg för att ge konsumenten bästa möjliga chans att betala. “Vi bör fråga oss om det är rimligt att ett köp på några hundra kronor hamnar hos Kronofogden? Har vi då inom branschen gjort vårt jobb på ett tillräckligt bra sätt?” frågar sig Almström.
coeo har funnits i Europa sedan 2010 och har sedan starten i Sverige 2022 haft en snabb tillväxt. Genom innovativa system och modern teknik erbjuder de smidiga lösningar för konsumenten. Målet är att skapa en lönsamhetsmodell som inte kräver att konsumenten snabbt skickas vidare till Kronofogden.
Enligt coeo handlar det om att modernisera och bygga förutsättningar för en lönsamhetsmodell som gynnar alla parter. “Avtalen vi skriver med våra uppdragsgivare ska ge oss incitament att säkra upp deras intäkt här och nu, samtidigt som kundupplevelsen blir bästa möjliga,” avslutar Almström.