Höga bränslepriser driver produktivitet
Kategori

Loading...

Bränslekostnader utgör en betydande utgift för vägfraktföretag. Men hur påverkar koldioxidskatten, stigande dieselpriser och krav på inblandning av biobränslen produktiviteten inom vägfraktindustrin? En ny rapport från SNS visar att utsläppen från industrin minskade med 5 procent och fossila utsläpp med 30 procent mellan 2007 och 2020. Samtidigt ökade omsättningen med 23 procent.
I rapporten “Climate Policy and Efficiency: Lessons from the Transport Industry” undersöker forskarna Gustav Martinsson, Per Strömberg och Christian Thomann hur svenska klimatpolitiska instrument – koldioxidskatten och krav på inblandning av biobränslen – har påverkat produktivitet, växthusgasutsläpp och industristruktur inom sektorn från 2007 till 2020.
Under denna period steg dieselpriserna i Sverige kraftigt, främst på grund av klimatpolitiska åtgärder. Som ett resultat minskade koldioxidutsläppen från industrin med 5 procent, medan den verkliga omsättningen ökade med 23 procent. Inkluderat användningen av biobränslen minskade fossila utsläpp med 30 procent.
Rapporten bygger på unik mikrodata på lastbilsnivå, kopplad till företagsdata, vilket gör det möjligt att studera företagens anpassningar i detalj. Rapporten drar slutsatsen att effektivitetsvinster främst har drivits av förbättrad logistik.
Högre bränslepriser har också bidragit till förändringar i branschstrukturen, där stora vägfraktföretag (med mer än 50 lastbilar) avsevärt har ökat sin marknadsandel. Forskarna välkomnar denna omstrukturering på grund av dess klimatfördelar.
Forskarna argumenterar för att osäkerhet kring politiska instrument riskerar att försvaga industrins incitament att investera i klimat- och effektivitetsåtgärder, vare sig det handlar om förbättrad logistik eller ny teknik.
– Det är viktigt att utsläpp prissätts och att priset speglar de sociala kostnaderna för utsläpp. För industrin är stabila politiska förhållanden avgörande för att möjliggöra långsiktiga investeringar i deras verksamheter, avslutar Christian Thomann.
En 1% ökning av bränslekostnader leder till:
Gustav Martinsson är professor i finansiell ekonomi vid Stockholms universitet. Per Strömberg är professor i finansiell ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Christian Thomann är docent i företagsekonomi vid KTH.