Höga bränslepriser driver produktivitet
Kategori

Höga bränslepriser driver produktivitet i svensk vägfrakt
Bränslekostnader utgör en betydande utgift för vägfraktföretag. Men hur påverkar koldioxidskatten, stigande dieselpriser och krav på inblandning av biobränslen produktiviteten inom vägfraktindustrin? En ny rapport från SNS visar att utsläppen från industrin minskade med 5 procent och fossila utsläpp med 30 procent mellan 2007 och 2020. Samtidigt ökade omsättningen med 23 procent.
Klimatpolitikens påverkan på effektivitet
I rapporten “Climate Policy and Efficiency: Lessons from the Transport Industry” undersöker forskarna Gustav Martinsson, Per Strömberg och Christian Thomann hur svenska klimatpolitiska instrument – koldioxidskatten och krav på inblandning av biobränslen – har påverkat produktivitet, växthusgasutsläpp och industristruktur inom sektorn från 2007 till 2020.
Under denna period steg dieselpriserna i Sverige kraftigt, främst på grund av klimatpolitiska åtgärder. Som ett resultat minskade koldioxidutsläppen från industrin med 5 procent, medan den verkliga omsättningen ökade med 23 procent. Inkluderat användningen av biobränslen minskade fossila utsläpp med 30 procent.
Effektivare logistik och branschförändringar
Rapporten bygger på unik mikrodata på lastbilsnivå, kopplad till företagsdata, vilket gör det möjligt att studera företagens anpassningar i detalj. Rapporten drar slutsatsen att effektivitetsvinster främst har drivits av förbättrad logistik.
Högre bränslepriser har också bidragit till förändringar i branschstrukturen, där stora vägfraktföretag (med mer än 50 lastbilar) avsevärt har ökat sin marknadsandel. Forskarna välkomnar denna omstrukturering på grund av dess klimatfördelar.
Stabil politik för långsiktiga investeringar
Forskarna argumenterar för att osäkerhet kring politiska instrument riskerar att försvaga industrins incitament att investera i klimat- och effektivitetsåtgärder, vare sig det handlar om förbättrad logistik eller ny teknik.
– Det är viktigt att utsläpp prissätts och att priset speglar de sociala kostnaderna för utsläpp. För industrin är stabila politiska förhållanden avgörande för att möjliggöra långsiktiga investeringar i deras verksamheter, avslutar Christian Thomann.
Policyrekommendationer
- Öka förutsägbarheten: Klimatpolitiken måste vara långsiktig och stabil för att stimulera investeringar.
- Behåll kostnadsincitament: Oavsett om det sker genom skatter eller inblandningsmandat måste bränslekostnader fortsätta att spegla utsläpp.
- Uppmuntra konsolidering: Strukturella skiften mot mer effektiva operatörer kan öka produktiviteten och minska utsläppen.
- Stöd teknikneutral effektivitet: Effektivitetsvinster bör uppmuntras oavsett om de kommer från logistikförbättringar eller ny teknik.
- Förbered för EU ETS2: Förutse framtida kostnadsökningar under EU:s klimatpolitik för att säkerställa att svenska lastbilsföretag anpassar sig i tid.
Effekter av bränslepriser på produktivitet och utsläpp
En 1% ökning av bränslekostnader leder till:
- 0,6% högre produktivitet i genomsnitt.
- 1,5% högre produktivitet i stora vägfraktföretag.
- 0,3% lägre koldioxidutsläpp per omsättningsenhet i genomsnitt.
- 0,8% lägre koldioxidintensitet i stora vägfraktföretag.
Om författarna
Gustav Martinsson är professor i finansiell ekonomi vid Stockholms universitet. Per Strömberg är professor i finansiell ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Christian Thomann är docent i företagsekonomi vid KTH.
Vanliga frågor
- Hur har bränslepriserna påverkat vägfraktindustrin? Högre bränslepriser har lett till ökad produktivitet och minskade utsläpp genom bättre logistik och konsolidering.
- Vilka är de viktigaste policyrekommendationerna? Förutsägbarhet i klimatpolitiken, kostnadsincitament för utsläpp och stöd för teknikneutral effektivitet är centrala rekommendationer.
- Vad är effekten av en 1% ökning av bränslekostnader? Det leder till 0,6% högre produktivitet i genomsnitt och 0,3% lägre koldioxidutsläpp per omsättningsenhet.




















