H&M:s ekonomiska utmaningar
Kategori

Loading...
Klädjätten H&M har nyligen presenterat sin delårsrapport för det andra kvartalet av det brutna räkenskapsåret, som avslutades i maj. Trots att vinsten före skatt på 5,3 miljarder kronor låg i linje med analytikernas förväntningar, visade försäljningen en oväntat stor nedgång. Nettoomsättningen sjönk till 56,7 miljarder kronor, jämfört med 59,6 miljarder kronor under samma period förra året.
Enligt H&M:s vd Daniel Ervér har flera externa faktorer påverkat kvartalets resultat negativt. “Kvartalets resultat påverkades negativt av högre inköpspriser till följd av en dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men också av att vi har fortsatt att investera i kunderbjudandet”, säger Ervér i rapporten. Trots dessa utmaningar ser företaget positivt på framtiden, då de negativa faktorerna förväntas vända till positiva inför andra halvåret.
Trots att antalet butiker minskade med 4 procent jämfört med föregående år, ökade försäljningen mätt i lokala valutor med 1 procent under andra kvartalet. H&M förutspår även en försäljningsökning på 3 procent i juni 2025, trots en negativ kalendereffekt på cirka en procentenhet. Läs mer om H&M:s framtidsutsikter.
Som en del av sitt långsiktiga incitamentsprogram planerar H&M att återköpa aktier fram till den 17 juli, med ett högsta sammanlagt antal på 1,1 miljoner aktier. Detta beslut är i linje med bemyndigandet från årsstämman i maj och syftar till att stärka bolagets position på marknaden. Mer om detta kan du läsa i Stockholmsbörsens rapport.
Trots de nuvarande ekonomiska utmaningarna visar H&M:s ledning optimism inför framtiden. Med förväntade förbättringar i externa faktorer och strategiska återköp av aktier, hoppas företaget kunna vända den negativa trenden och stärka sin marknadsposition. Det återstår att se hur dessa åtgärder kommer att påverka H&M:s framtida resultat och tillväxt.
Läs mer här