Hemnets annonspriser driver mäklare till konkurrenter
Kategori

Hemnets annonspriser driver mäklare till konkurrenter
Hemnets dyra annonspaket ifrågasätts
Hemnet, Sveriges ledande bostadsplattform, har nyligen fått kritik för sina stigande annonspriser. Sedan lanseringen av det nya annonspaketet Max i april, som kostar upp till 32 000 kronor, har många mäklare och bostadssäljare uttryckt missnöje. Detta paket är 11 000 kronor dyrare än det tidigare dyraste alternativet, vilket har lett till att många känner att smärtgränsen är nådd.
En anonym mäklare i Stockholmsområdet säger: “Det känns som att man ligger på smärtgränsen i dag. Jag tror väl att Hemnet lite börjar gräva en grav för sig självt.” Enligt Privata Affärer har Hemnet nu ett genomsnittligt annonspris på 6 780 kronor, vilket är en ökning med cirka 175 procent jämfört med 2021.
Mäklare söker alternativ
Flera mäklare har börjat leta efter andra sätt att marknadsföra sina objekt. Anton Nilsson, franchisetagare på Svensk Fastighetsförmedling i Alingsås, berättar att endast 60 procent av deras objekt nu publiceras på Hemnet. “Resterande 40 marknadsförs via våra egna kanaler, exempelvis vår hemsida och sociala medier”, säger han.
Robin Lindh, kontorsägare på Mäklarhuset Göteborg Väster, bekräftar denna trend och beskriver Hemnet som en allt mindre självklar kanal. “I dag går det inte att förlita sig på en enskild aktör. Vi använder oss av fler plattformar och sociala medier för att nå spekulanterna”, säger han.
Konkurrenten Booli växer snabbt
Booli, en annan bostadsplattform som drivs av SBAB, har blivit ett populärt alternativ till Hemnet. Plattformen erbjuder gratis annonsering och har nu nästan dubbelt så många objekt under fliken “Till salu” jämfört med Hemnet. Enligt SBAB säljs i dag var fjärde bostad i storstäderna utan att annonseras på Hemnet.
Sanna Treijs, som driver Notar på Södermalm i Stockholm, säger: “Vi ser att fler affärer görs utanför Hemnet i dag jämfört med för ett år sedan där Booli har blivit duktiga på kommande-marknaden.”
Börstapp och blankning
Hemnet har också haft en tuff vår på börsen. Efter en stark inledning på året, med en uppgång på 20 procent i februari, har aktiekursen rasat med omkring 30 procent. Under rapportdagen i april föll aktien med 12 procent och nedgången fortsatte under maj. Blankningen har dessutom ökat från 0,3 procent i början av maj till nästan 2,5 procent i juni, vilket är den högsta nivån sedan hösten 2023.
Det återstår att se hur Hemnet kommer att hantera denna utmaning och om de kan återfå förtroendet hos mäklare och bostadssäljare.
Läs mer här