Inimini satsar på hållbar shopping
Kategori

Inimini satsar på hållbar shopping för föräldrar
Miljoninvestering för hållbarhet
Malmö-baserade Inimini, tidigare känt som Minikit, har nyligen fått ett ekonomiskt tillskott på cirka 5 miljoner kronor genom en riktad nyemission. Detta är ett steg i deras ambition att underlätta för småbarnsföräldrar att handla hållbart. Grundarna Josefin Runquist och Maja Vallinder har sedan starten 2021 arbetat för att göra det enklare för föräldrar att köpa hållbara barnkläder genom att erbjuda färdiga outfit-kit.
Stöd från investerare
Inimini har tidigare fått stöd från några av Sveriges mest framstående investerare, inklusive Lena Apler, Christian von Koenigsegg, Jonas Tellander och Shervin Razani. Dessa investerare deltog i SVT:s Draknästet 2023, där Inimini presenterade sin affärsidé och fick in 3 miljoner kronor till en värdering av 15 miljoner kronor. Den senaste investeringsrundan har även lockat nya investerare, däribland bolaget Nestar.
Utmaningar och framtidsplaner
Trots en imponerande tillväxt på över 100 procent under 2023, står Inimini inför utmaningar med att bibehålla samma tillväxttakt. “Vi ökar ungefär 70 procent 2024. Det krävs mycket personal och manuellt arbete i vår affärsmodell, så att hinna med där har varit lite tuffare,” säger Josefin Runquist. Med det nya kapitalet planerar företaget att expandera inom Sverige och fortsätta utveckla sina tekniska lösningar för att bli mer effektiva och lönsamma.
Teknologiska innovationer
Inimini har investerat i teknologiska lösningar för att förbättra sin verksamhet. Genom AI-styrd bildredigering och andra automatiseringar har de lyckats effektivisera sina processer. “Vi har mycket kunder och efterfrågan ökar hela tiden, men vi måste också ha likviditet för att bygga lager för att ha ett större utbud,” förklarar Runquist. Målet är att kunderna ska kunna se Inimini som en komplett lösning för barnkläder.
Framtiden för hållbar shopping
Med en växande kundbas och ökande efterfrågan ser framtiden ljus ut för Inimini. Företaget strävar efter att bli en ledande aktör inom hållbar shopping för barnkläder i Sverige. Genom att fortsätta utveckla sina tekniska produkter och utöka sitt sortiment hoppas de kunna erbjuda föräldrar en enkel och hållbar shoppingupplevelse.
Läs mer här