Göteborgs hamn stärker Asienkoppling
Kategori

Loading...

Göteborgs Hamn har nyligen välkomnat en historisk tredje direktlinje till Asien, vilket markerar en betydande milstolpe i hamnens 400-åriga historia. Det franska rederiet CMA CGM:s fartyg, CMA CGM Symi, anlöpte hamnen som en del av denna nya direkttrafik. Fartyget, som kan lasta 14 812 TEU och drivs av flytande naturgas, är en del av en växande trend där Göteborgs Hamn blir en central punkt för handel mellan Sverige och Asien.
Med denna nya linje, tillsammans med befintliga linjer från Maersk/Hapag-Lloyd och MSC, har Göteborgs Hamn nu tre direktlinjer till Asien varje vecka. “Det är första gången i hamnens 400-åriga historia som vi har tre containerlinjer med direkttrafik till och från Asien varje vecka, så det är klart att detta är speciellt och väldigt roligt – men också logiskt,” säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Under 2024 skeppades cirka 700 000 containrar mellan Sverige och Asien, där majoriteten passerade genom Göteborgs Hamn. Exporten består främst av skogsprodukter som papper, kartong, massa och sågade trävaror, samt maskiner och insatsvaror till verkstadsindustrin. Importen från Asien domineras av konsumtions- och konfektionsvaror, hemelektronik och livsmedel.
Den nya direktlinjen är en del av en strategisk utveckling där Göteborgs Hamn positionerar sig som en nordisk hubb för Asientrafik. CMA CGM:s beslut att välja Göteborg som en central punkt i deras rutt, som inkluderar hamnar som Ningbo, Shanghai och Singapore, understryker hamnens betydelse i den globala handeln.
Göteborgs Hamn fortsätter att fokusera på hållbarhet och innovation. Med 30 tågpendlar som erbjuder dagliga avgångar, kan företag i hela Sverige och Norge dra nytta av en klimatneutral direktlinje till Nordens största hamn. Hamnen är en fullserviceanläggning med terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare, vilket gör den till en viktig aktör i utvecklingen av klimateffektiva godstransporter.