Glacial satsar på vändning med ny vd
Kategori

Glacial satsar på vändning med ny vd
En ny era för Glacial
Efter flera år av ekonomiska utmaningar har flaskbolaget Glacial fått en ny ledare i Petra Ringström Oxhamre. Hon tog över som vd för ett år sedan och har nu köpt ut de tidigare ägarna för att styra företaget mot en mer lönsam framtid. “Det har varit ett tufft år, men också super-, superkul”, säger Petra Ringström Oxhamre till Breakit.
Utmaningar under pandemin
Glacial, som specialiserar sig på återanvändningsbara vattenflaskor och kaffemuggar i rostfritt stål, har haft det svårt sedan pandemin. “Det började gå knackigt i samband med pandemin, blev svårare att navigera, digital annonsering blev dyrare och det saknades en tydlig strategi framåt”, förklarar Petra Ringström Oxhamre. När grundarna Pär Philipson och Jonas Furusten öppnade för att sälja sina aktier i början av 2025, tog hon chansen att bli majoritetsägare.
Strategi inspirerad av Steamery
Petra Ringström Oxhamre har tidigare varit medgrundare av Steamery, och hon ser likheter mellan de två företagen. “Mycket av det vi gjorde var ju att ändra konsumentbeteende, att försöka få folk att förstå hur och varför man ska använda de produkterna”, säger hon. På samma sätt vill hon nu få konsumenter att välja återanvändningsbara flaskor framför engångsflaskor. “Vi har ju ett av de renaste vattnen i Europa och att folk då fortfarande köper vatten på flaska, det är lite förvirrande för mig.”
Ekonomiska mål för 2025
Mellan 2020 och 2023 sjönk Glacials omsättning från drygt 25 miljoner kronor till drygt 9 miljoner, med ett resultat före skatt på minus 1,3 miljoner kronor 2023. Petra Ringström Oxhamre har under sitt första år som vd fokuserat på att förstå bolaget och marknaden. Glacial står på tre ben: onlineförsäljning, samarbeten med företag och butiksförsäljning. Samarbeten inkluderar “co-brands” med företag som Bianca Ingrossos Caia och Nocco.
Framtidsvisioner
Även om Glacial också säljer matlådor och kaffemuggar, ligger fokus nu på att etablera vattenflaskan som en global standard. “Vattenflaskan är kärnan. Vi kommer att bredda sortimentet senare, men jag känner att den här produkten förtjänar sin egen plats nu ett tag”, säger Petra Ringström Oxhamre. Målet för 2025 är att nå break-even och på sikt göra Glacials produkter till en global standard.
Läs mer här