Gjensidige satsar på prisanalys för lönsamhet
Kategori

Gjensidige satsar på prisanalys för ökad lönsamhet
Gjensidige Försäkring SE har stora ambitioner för tillväxt på den svenska marknaden. För att effektivisera arbetet med riskdifferentiering och prissättning har företaget etablerat en ny enhet, Prisanalys, inom avdelningen Analys, Produkt & Pris (APP). Denna satsning syftar till att stärka Gjensidiges position och lönsamhet i Sverige.
Henrik Bosaeus leder Prisanalys
Henrik Bosaeus, med över tio års erfarenhet som analytiker inom försäkringsbranschen, har utsetts till chef för den nya enheten. Han ser fram emot att utveckla nya analytiska modeller och effektivisera analysarbetet ytterligare. “En dag i livet som analytiker kan bestå av en mix av matematik, programmering, möten och powerpoints. Variationen är utvecklande, men ställer höga krav på förmågan att skifta fokus mellan högt och lågt,” säger Bosaeus.
Fokus på analytiskt lugn
Bosaeus betonar vikten av att organisera arbetet så att analytikerna kan arbeta fokuserat under perioder av tariffutveckling. “Vårt kärnuppdrag att utveckla och underhålla tariffer är ett komplext och tidskrävande arbete. Det görs mest effektivt om man får vara i zonen av analytiskt lugn och fokus,” förklarar han.
Teamet bakom Prisanalys
Prisanalys-teamet kommer att bestå av fyra medarbetare och två studenter. Två medarbetare är redan på plats, och ytterligare två kommer att rekryteras. Karolin Bernås, chef för APP på Gjensidige Sverige, uttrycker sin glädje över satsningen och Bosaeus nya roll. “Att kunna förutspå risk och prissätta den korrekt är och förblir ett allt större konkurrensmedel på marknaden,” säger Bernås.
Gjensidiges framtidsvision
Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag, noterat på Oslo Börs, och har i över 200 år arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Med den nya satsningen på Prisanalys hoppas företaget fortsätta sin framgångsrika resa och stärka sin position på den svenska marknaden.
Kontaktinformation
För mer information, kontakta Tina Halldén, kommunikationschef, på tina.hallden@gjensidige.se eller ring 076 855 24 21.
Vanliga frågor
- Vad är syftet med den nya enheten Prisanalys?
Syftet är att effektivisera riskdifferentiering och prissättning för att öka lönsamheten i Sverige. - Vem leder den nya enheten?
Henrik Bosaeus, med över tio års erfarenhet som analytiker inom försäkringsbranschen, leder Prisanalys. - Hur många personer ingår i Prisanalys-teamet?
Teamet består av fyra medarbetare och två studenter.