Sandqvist fortsätter med fyradagarsvecka
Kategori

Sandqvist fortsätter med fyradagarsvecka trots ekonomiska utmaningar
En kortare arbetsvecka som strategi
Sandqvist, det svenska väskföretaget, har sedan februari 2023 implementerat en fyradagars arbetsvecka för sina anställda. Trots att företaget har upplevt en minskning i försäljningen och tvingats säga upp en tredjedel av sin personal, står vd Caroline Lind fast vid denna arbetsmodell. “Vi tror fortsatt på att det är en del av hur vi bygger vår kultur och hur vi skapar värde framåt”, säger hon.
Ekonomiska utmaningar och anpassningar
Under 2023 minskade Sandqvists omsättning från 106 miljoner kronor till 95,1 miljoner kronor, och företaget gick från en vinst på 500 000 kronor till en förlust på 12,5 miljoner kronor. År 2024 fortsatte att vara utmanande med en ytterligare minskning av nettoomsättningen med cirka 10 procent. “Vi såg en avmattning i efterfrågan, särskilt på vissa marknader”, förklarar Caroline Lind.
Omstrukturering och nya satsningar
För att hantera de ekonomiska utmaningarna har Sandqvist genomfört en omstrukturering och stängt sin butik i Berlin. Företaget har även investerat i ett nytt sortiment för att locka fler kunder. “Det har uppdaterats med nya kollektioner, fortsatt med ryggsäckar som bas men vi har också ett uppdaterat dam-sortiment, samt nya serier inom resesegmentet”, säger Lind.
Effektivitet och arbetskultur
Trots de ekonomiska svårigheterna har Sandqvist valt att behålla fyradagarsveckan. Caroline Lind betonar att det handlar om att arbeta smartare och mer fokuserat. “Det kräver mycket av hela teamet. De måste ta större ansvar, jobba mer strukturerat och ha effektivare möten”, säger hon.
Positiv respons från medarbetarna
Enligt medarbetarundersökningar är de anställda positiva till den kortare arbetsveckan. “Många är väldigt tacksamma”, säger Lind. Hon menar att syftet med den kortare arbetsveckan är att medarbetarna ska må bra och skapa värde samtidigt som de ska hålla över tid.
Framtidsutsikter
Trots de utmaningar som företaget står inför, ser Caroline Lind positivt på framtiden. “Vi har tagit kliv framåt och har en tydlig riktning. Vi har uppdaterat sortimentet och det har nu landat på marknaden, vilket har lett till några nya storsäljare”, säger hon. Sandqvist har även börjat satsa mer på marknadsföring i Sverige, Frankrike och Storbritannien.
Sammanfattningsvis fortsätter Sandqvist att navigera genom en tuff marknad med en stark tro på sin arbetskultur och sina strategiska val. “Just nu känner vi oss ganska trygga med den vägen vi har valt”, avslutar Caroline Lind.
Läs mer här