Frankrikes vätgassatsning kritiseras
Kategori

Frankrikes vätgassatsning: Ambitiös men orealistisk
En grön omställning med utmaningar
Frankrike har gjort en betydande investering på över tre miljarder euro för att etablera sig som en ledande vätgasnation. Trots dessa ansträngningar har landets statliga revisorer kritiserat strategin och beskrivit den som “ambitiös men orealistisk”. Produktionsmålen anses vara orealistiska, kostnaderna underskattade och elbehoven orimliga.
Revisorernas kritik
Den franska granskningsmyndigheten, Cour des comptes, har riktat skarp kritik mot regeringens vätgasstrategi. Enligt en rapport som publicerades förra veckan är de högt ställda målen varken tekniskt eller ekonomiskt hållbara. Kostnaderna för de pågående projekten har visat sig vara betydligt högre än förväntat, och flera projekt har försenats.
Orealistiska mål
Revisionsrätten varnar för att landets klimatstrategi kan undergrävas av de orealistiska målen för både produktion och efterfrågan. “Att inkludera orealistiska utvecklingsbanor för vätgas i långsiktiga energistrategier hotar trovärdigheten och sammanhanget i dessa strategier”, skriver revisionsrätten.
Elbehovet en stor utmaning
En av de största utmaningarna med Frankrikes vätgassatsning är det enorma elbehovet. För att nå målet att producera 600 000 ton fossilfri vätgas årligen till 2030 krävs en utbyggnad av elektrolyskapaciteten till 6,5 GW. Men med nuvarande förutsättningar bedöms resultatet hamna betydligt lägre. “Stöden kan som mest möjliggöra 0,5–3,1 GW till 2030, långt från målet på 6,5 GW”, skriver revisionsrätten.
Vätgasens energikrav
För att nå regeringens vätgasmål för 2050 krävs upp till 225 terawattimmar el, vilket motsvarar nästan hälften av Frankrikes nuvarande elförbrukning. “Sådana nivåer av elproduktion framstår som orealistiska”, konstaterar revisionsrätten.
Kritik mot transportsektorn
Satsningen på vätgasdrivna fordon har också fått kritik. Enligt revisionsrätten är klimatnyttan begränsad i förhållande till den omfattande finansieringen. Stödet till transportsektorn uppgår till ungefär 1,7 miljarder euro och omfattar investeringar i fordon, tankinfrastruktur och leverantörsled. “Vägtransporternas andel framstår som oproportionerlig, nästan hälften av utbetalda stöd har gått dit”, skriver revisionsrätten.
Sverige följer efter
Precis som Frankrike satsar även Sverige stort på vätgas. I 2025 års budget avsätts 1,65 miljarder kronor till energiforskning med fokus på bland annat vätgas, och 930 miljoner kronor till utbyggnad av ladd- och tankinfrastruktur för el- och vätgasfordon. Denna satsning är en del av Sveriges bredare strategi för att stödja omställningen inom stålindustrin och andra sektorer.
Det återstår att se om dessa satsningar kommer att leda till de önskade resultaten, eller om de kommer att möta samma kritik som Frankrikes strategi.
Läs mer här