Försenad bussterminal vid Slussen kostar miljarder
Kategori

Försenad bussterminal vid Slussen: En dyr promenad för resenärer
Bakgrund till förseningen
Den tillfälliga bussterminalen vid Slussen i Stockholm, som skulle vara en kortvarig lösning, har nu blivit en långvarig huvudvärk för både resenärer och staden. Ursprungligen planerad att ersättas av en permanent terminal i Katarinaberget hösten 2025, har projektet nu försenats till april 2026. Detta innebär att resenärerna tvingas till en extra promenad i över ett och ett halvt år längre än planerat.
Ekonomiska konsekvenser
Enligt Stockholms Handelskammare uppgår den samhällsekonomiska kostnaden för den extra gångsträckan till 1,9 miljoner kronor per dag. Detta beror på att tiotusentals resenärer förlorar sammanlagt cirka 7850 timmar dagligen i extra restid. Totalt beräknas kostnaden för förseningen landa på omkring 1,3 miljarder kronor.
Beräkningar och kritik
“Vi har utifrån Trafikverkets modell räknat på vad den extra restiden är värd om du hade kunnat göra något annat än promenera i sju och en halv minut. Då blir det så här stora tal”, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare, till SvD Näringsliv. Han betonar vikten av att dra lärdom av situationen för att undvika liknande fiaskon i framtiden.
Stadens tystnad
Trots den betydande ekonomiska och sociala påverkan har Stockholms stad valt att inte kommentera förseningen. Fredrik Ståhl, pressekreterare på finansroteln, meddelar i ett mejl att staden avböjer att kommentera och hänvisar frågor till respektive förvaltning.
Framtiden för Slussen
För resenärerna innebär detta ytterligare månader av långa promenader och en fortsatt väntan på en permanent lösning. Med en samhällsekonomisk kostnad som stiger för varje dag, är det avgörande att staden tar itu med problemen och säkerställer att den nya terminalen öppnar enligt den senaste tidsplanen.
Sammanfattning
Förseningen av bussterminalen vid Slussen har blivit en dyr affär för både resenärer och staden. Med en kostnad på 1,9 miljoner kronor per dag och en total kostnad på 1,3 miljarder kronor, är det tydligt att varje dag av försening har en betydande ekonomisk påverkan. Det är nu upp till Stockholms stad att hantera situationen och säkerställa att framtida projekt inte drabbas av liknande problem.
Läs mer här