Företagsklimat i USA: självcensur och handelspolitik
Kategori

Företagsklimat i USA: Självcensur och handelspolitik i fokus
Handelspolitikens nya spelregler
Det amerikanska näringslivet står inför en tid av osäkerhet och förändrade förutsättningar. Företag i USA pressas från två håll – av ett politiskt klimat där tystnad blivit en strategi och av en handelspolitik där regler ändras fort. Enligt Vidar Andersen, USA-chef på DNB, är den tid då frihandel var ett givet mål i amerikansk politik förbi. “Det här är inte något man kan vända på 180 grader”, säger han i en intervju med DN.
Donald Trumps återkomst till Vita huset har lett till en ny verklighet för många företag, där deras affärer hotas av godtyckliga tullar och ekonomisk oreda. Andersen menar att det råder bred politisk enighet kring den nuvarande handelspolitiken, vilket gör att företag måste förhålla sig till långsiktigt förändrade spelregler snarare än att hoppas på en snabb kursändring.
Ekonomisk osäkerhet och självcensur
USA:s ekonomi står inför svåra utmaningar, och landets företagare är långt från förskonade. Enligt Steven Davis vid Stanford Institute for Economic Policy Research är det lättare att hantera osäkerhet när grundekonomin är stark, vilket den inte längre är. Företagare larmar om att den ekonomiska turbulensen och de höga räntorna gör det svårt att planera långsiktigt.
Men det är inte bara på det ekonomiska planet som läget förändrats. Enligt Andersen har även samtalsklimatet inom näringslivet blivit mer tillknäppt. Att uttrycka sina värderingar offentligt ses allt oftare som en risk, snarare än en självklarhet. “Det är klart att det är en viss form av självcensur där”, säger han.
Företagen mitt i stormen
Höga räntor, ryckiga tullbeslut och ett oförutsägbart politiskt klimat har enligt John Lettieri, vd på Economic Innovation Group, lett till vad han kallar en “era av thrash”. Företag pressas från flera håll samtidigt, med ökade kostnader och allt svårare lånevillkor. “Många av de lån som togs under låg ränta går nu inte att förnya”, varnar Diane Swonk, chefsekonom på KPMG.
Effekterna märks redan. När tullarna på vissa kinesiska varor plötsligt höjdes till 145 procent i april tvingades babyproduktsbolaget Lalo helt stoppa sin import. I maj sänktes nivån till 30 procent, men skadorna var redan skedda. “Det känns som att vi måste bygga upp allt från början igen”, säger medgrundaren Michael Wieder till The Atlantic.
Moody’s har sänkt USA:s kreditbetyg, investeringar fryser och företag drar sig ur marknaden. För svenska bolag med USA-kopplingar innebär det stora osäkerheter. “Vem vill göra långsiktiga affärer i ett land där tullar och regler kan ändras på en eftermiddag?” frågar sig Steven Davis.
Framtiden för amerikanska företag
Det är tydligt att amerikanska företag står inför en utmanande framtid. Med ett politiskt klimat som främjar självcensur och en handelspolitik som skapar osäkerhet, måste företag navigera i ett komplext landskap. Frågan är hur länge de kan hålla sig flytande i denna storm av förändringar.
Läs mer här