Företag hotas av miljonvite efter Black Friday
Kategori

Företag hotas av miljonvite efter Black Friday
Konsumentverket slår till mot vilseledande marknadsföring
Efter förra årets Black Friday står tio företag inför hotet om sammanlagt 22 miljoner kronor i vite. Konsumentverket har identifierat dessa företag för att ha fortsatt med bristande prisinformation trots tidigare varningar. Företagen i fråga är Blomsterlandet, Bygghemma, Nakd, Nordic Nest, Power, Soffadirekt, Stadium, Webhallen, XXL och Åhlens.
Stora företag under lupp
“Det är stora kända företag som fastnat i vår granskning. De har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför går vi nu vidare med förelägganden,” säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket. Konsumentverket ser allvarligt på vilseledande uppgifter i samband med marknadsföring av nedsatta priser.
Vilseledande rabatter
Under Black Friday lockas konsumenter av röda priser och stora rabatter. Men det är viktigt att dessa rabatter är korrekta och baserade på tidigare lägsta priser. Enligt prisinformationslagen måste företagen ange det tidigare lägsta priset som varan sålts för de senaste 30 dagarna. Rabatter i procent eller kronor ska baseras på detta pris.
Exempel på felaktig prissättning
Granskningen avslöjade att ett företag sålde en vinterjacka med 22 procent rabatt, men rabatten beräknades från ett högre pris än det lägsta priset de senaste 30 dagarna. I verkligheten var jackan 299 kronor dyrare än det tidigare lägsta priset. Ett annat företag sålde en hudkräm för 724 kronor och hävdade att det tidigare priset var 965 kronor, när det i själva verket var 675 kronor.
Företagens ansvar
Företagen måste nu rätta till sina felaktigheter för att undvika de höga vitesbeloppen. Konsumentverket betonar vikten av korrekt prisinformation för att skydda konsumenterna och säkerställa rättvisa affärer. “Vi konsumenter vill gärna känna att vi gör en bra affär,” säger Maja Lindstrand. Därför är det avgörande att företagen följer lagarna och ger korrekt information.
Framtida åtgärder
Konsumentverket kommer att fortsätta övervaka företagens marknadsföring och agera mot de som bryter mot reglerna. Det är en pågående process för att säkerställa att konsumenterna får den information de har rätt till och att marknaden fungerar rättvist.
Läs mer här