Finansinspektionen varnar för bedragare
Kategori

Finansinspektionen varnar för bedragare
Bedrägerier med falska identiteter
Finansinspektionen har återigen blivit måltavla för bedragare som utger sig för att representera myndigheten. Dessa bedragare kontaktar konsumenter via telefon och mejl, och erbjuder hjälp med att återfå pengar som påstås ha förlorats i investeringsbedrägerier. De använder sig av Finansinspektionens logotyp och snarlika mejladresser för att verka trovärdiga.
Varning från Finansinspektionen
“Vi uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när de blir kontaktade”, varnar Finansinspektionen i ett pressmeddelande. Myndigheten betonar att de aldrig kontaktar konsumenter för att hjälpa till med återbetalningar av förlorade pengar. De uppmanar alla som misstänker bedrägeri att omedelbart anmäla detta till polisen.
Så skyddar du dig mot bedrägerier
För att skydda sig mot dessa bedrägerier rekommenderar Finansinspektionen att aldrig använda bank-ID eller bankdosa på uppmaning av någon som kontaktar dig. “Inga seriösa aktörer kommer att uppmana dig att använda dina inloggningsuppgifter på det sättet. Det gör bara bedragare”, skriver myndigheten.
Viktiga resurser
Finansinspektionen hänvisar till sin varningslista där de listar bedrägliga aktörer. Konsumenter kan även söka efter namn i FI:s företagsregister för att verifiera legitimiteten hos företag som kontaktar dem.
Ökad medvetenhet och rapportering
Det är viktigt att allmänheten är medveten om dessa bedrägerier och rapporterar misstänkta aktiviteter. Genom att vara vaksamma och rapportera kan vi tillsammans minska antalet bedrägerier och skydda fler från att bli offer.
Finansinspektionens roll
Finansinspektionen fortsätter att arbeta för att skydda konsumenter och upprätthålla integriteten i finanssektorn. Genom att utfärda varningar och ge råd till allmänheten hoppas de kunna minska antalet bedrägerier och öka medvetenheten om dessa hot.
Läs mer här