Finansinspektionen varnar för bedrägerier
Kategori

Finansinspektionen varnar för bedrägerier
Ökad försiktighet krävs
Finansinspektionen (FI) har nyligen utfärdat en varning till svenska konsumenter angående en ny våg av bedrägerier. Dessa bedrägerier involverar individer som utger sig för att representera FI och kontaktar konsumenter via telefon eller mejl. “Vi uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när de blir kontaktade”, skriver FI i ett pressmeddelande.
Metoder som bedragarna använder
Bedragarna använder sig av olika metoder för att lura konsumenter. De kan till exempel använda FI:s logga eller namn på anställda hos FI för att verka trovärdiga. Ett vanligt tillvägagångssätt är att erbjuda hjälp med att återfå pengar som konsumenten tidigare har förlorat i ett investeringsbedrägeri eller pengar som påstås finnas på ett bankkonto.
Falska löften om återbetalning
FI betonar att de aldrig kontaktar konsumenter för att hjälpa till med att få tillbaka förlorade pengar. “FI kontaktar aldrig konsumenter för att hjälpa till att få tillbaka förlorade pengar. Vi hjälper heller inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier”, tillägger FI.
Vad kan konsumenter göra?
För att skydda sig mot dessa bedrägerier rekommenderar FI att konsumenter alltid verifierar identiteten på den som kontaktar dem och att de är skeptiska till erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna. Det är också viktigt att aldrig lämna ut personlig information eller bankuppgifter till okända parter. För de som är intresserade av att jämföra bolån och spara pengar, är det viktigt att göra detta genom pålitliga och verifierade kanaler.
Sammanfattning
Den senaste varningen från FI understryker vikten av att vara vaksam och försiktig när man blir kontaktad av någon som påstår sig representera en myndighet. Genom att vara medveten om de metoder som bedragare använder kan konsumenter bättre skydda sig mot att bli offer för dessa bedrägerier.
Läs mer här