Europeiska företag och CSRD: Utmaningar för hållbarhet
Kategori

Loading...
Trots att EU:s nya hållbarhetsdirektiv, CSRD, snart kommer att påverka en stor del av näringslivet, har många företag ännu inte börjat förbereda sig. Enligt BDO:s rapport “From Strategy to Spend: The State of Sustainability in Business” arbetar inte 15 procent av de europeiska företagen med CSRD idag. Detta innebär att vart sjätte företag står utan en strategi för att möta de nya kraven.
De flesta företag som omfattas av CSRD har dock börjat förbereda sig. Hälften av dessa företag uppger att de är klara med sin genomgång inför den nya hållbarhetsrapporteringen, och 23 procent har redan publicerat en CSRD-rapport. Trots detta är det fortfarande många företag som inte har inlett sina förberedelser, enligt en undersökning av BDO som bygger på intervjuer med 418 företag i 36 länder.
Markus Håkansson, hållbarhetsexpert på BDO i Sverige, påpekar att många företag är avvaktande. “Förvånansvärt många bolag är avvaktande. Jag bedömer att en del vill se hur detaljerna i regelverken utvecklas innan de agerar. Men CSRD gäller fortfarande, även om vissa detaljer kan komma att försenas eller förenklas,” säger han. EU-kommissionens Omnibus-paket syftar till att underlätta införandet av CSRD, och 96 procent av de europeiska företagen känner till detta förslag.
Trots den regulatoriska osäkerheten har de flesta företag behållit eller ökat sina hållbarhetsbudgetar för 2025. “Hållbarhet är överlevnad i sin renaste form och vi får förutsätta att den som skapar ett värde har störst chanser till att klara sig på lång sikt,” säger Markus Håkansson. Globalt ser 87 procent av företagen hållbarhet som viktigt för affärsstrategin, och 83 procent ser det som en konkurrensfördel. Dock är det endast vart fjärde företag som anser sig ha ett välutvecklat hållbarhetsprogram.
Många svenska företag pratar om hållbarhet, men färre vet hur de faktiskt ska mäta, följa upp och driva arbetet framåt. De företag som rapporterar externt enligt moderna format och får sina rapporter granskade har en fördel. Detta motiverar dem att tänka strategiskt och bryta ner frågorna taktiskt för att uppnå en högre nivå med ökad intern kontroll och fungerande rutiner. För mer information om utmaningar för svenska företag, se klimatrapporteringens utmaningar för svenska börsbolag.