Europas vätgasdirektiv ignoreras
Kategori

EU:s vätgasdirektiv ignoreras av medlemsländerna
En grön omställning i fara
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har länge betonat vikten av vätgas som en central del i den gröna omställningen. Trots detta har inget av EU:s medlemsländer ännu implementerat det viktiga direktivet om grön vätgas i sin nationella lagstiftning. Direktivet, känt som Renewable Energy Directive III (RED III), skulle ha införlivats senast den 21 maj i år, men tidsfristen har passerat utan att några konkreta åtgärder har vidtagits.
Vad innebär RED III?
RED III ställer krav på att 42% av all vätgas som används inom industrin ska vara grön vätgas. Dessutom ska 1% av all vätgas i transportbränslen vara grön senast 2030. Grön vätgas definieras som vätgas framställd ur vatten med hjälp av elektricitet från förnybara källor som vind-, sol- eller vattenkraft. Direktivet syftar till att skapa en marknad för grön vätgas och därmed driva på den gröna omställningen i Europa.
Medlemsländernas bristande engagemang
Trots de ambitiösa målen har inget medlemsland fullt ut införlivat RED III i sin nationella lagstiftning. En talesperson för EU-kommissionen uppgav till nyhetssajten Hydrogen Insight att “många medlemsstater har infört nationell lagstiftning som införlivar olika aspekter av RED i nationell rätt, men för närvarande har ingen av medlemsstaterna deklarerat fullständig införlivning av de nya reglerna.”
Vätgasens framtid i Europa
Den uteblivna implementeringen av RED III väcker frågor om vätgasens framtid i Europa. Trots stora satsningar på vätgasbaserat stål och andra projekt har flera av dessa lagts ner eller minskats, trots miljardstöd. Exempelvis har ArcelorMittal och ThyssenKrupp i Tyskland samt spanska CELSA och svenska LKAB stött på problem.
Utmaningar för vätgasdrivna fordon
Försäljningen av vätgasdrivna bränslecellsfordon har också stött på problem. Under årets första kvartal föll försäljningen med 91% på världens största marknader, från redan låga nivåer. Endast 39 vätgasfordon såldes i Europa under denna period, enligt analysföretaget SNE Research. Dessutom gick det svenska dotterbolaget till vätgasinfrastrukturbolaget Hynion i konkurs nyligen.
Framtiden för grön vätgas
Trots de utmaningar som den gröna vätgasindustrin står inför, finns det fortfarande aktörer som håller fast vid sina planer. Exempelvis har Vargas-duon Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz fortsatt med sin satsning i Boden på Stegra, även om de har stött på problem med vätgasdelen.
Det återstår att se om EU:s medlemsländer kommer att ta de nödvändiga stegen för att implementera RED III och därmed ge den gröna vätgasindustrin den skjuts den behöver för att bli en central del av Europas gröna omställning.
Läs mer här