Elbolagens varning: undvik bedrägerifällor
Kategori

Loading...
Allt fler elbolag varnar nu för bedrägeriförsök som riktar sig mot både privatpersoner och företag. Dessa försök utförs av bedragare som utger sig för att samarbeta med kända aktörer på elmarknaden, med det enda syftet att lura till sig pengar.
Flera elbolag, däribland Borlänge Energi, Eskilstuna Energi & Miljö (EEM) och Vattenfall, har gått ut med varningar. Metoderna varierar men syftet är alltid detsamma – att få kunder att lämna ifrån sig känslig information eller bekräfta något som leder till ekonomisk förlust.
Borlänge Energi rapporterar att kunder kontaktats av försäljare som säger sig representera bolaget eller samarbeta med dem. Försäljarna hävdar att kunden behöver byta elavtal för att spara pengar och ber dem godkänna detta via sms – något som Borlänge Energi varnar kraftfullt för.
“Denna information stämmer inte. Vi samarbetar inte med företaget som nämns och vi ber aldrig om godkännanden på det sättet,” meddelar Borlänge Energi.
Även Eskilstuna Energi & Miljö har fått in rapporter från kunder som blivit kontaktade av personer som felaktigt säger sig arbeta för bolaget. I dessa fall handlar det om löften om återbetalningar där kunden ombeds legitimera sig med BankID – något som bolaget aldrig gör via telefon.
“Om någon påstår att de ringer från oss och ber dig logga in med BankID, avsluta samtalet direkt,” varnar EEM.
Vattenfall lyfter att bedrägeriförsöken kan ske via telefon, e-post eller till och med oväntade hembesök. Oavsett metod är budskapet från bolaget tydligt:
“Vi kommer aldrig att kontakta dig för att begära personlig information som bankuppgifter, lösenord eller inloggningsuppgifter. Sådana frågor är tydliga tecken på bedrägeriförsök.”
Det räcker dessutom att vara en potentiell kund, du behöver inte ha ett befintligt avtal med bolaget för att bli måltavla.
Om någon ringer oväntat och ber dig bekräfta något med BankID eller lämna ut personliga uppgifter är det med stor sannolikhet ett bedrägeriförsök.
Nej, enligt Borlänge Energi och andra bolag samarbetar de inte med de företag som nämnts i varningarna.
Kontakta ditt elbolag och din bank omedelbart. Gör även en polisanmälan.
Det är inte säkert, men kontakta din bank snabbt så kan de ibland stoppa en pågående transaktion.