E-handlare riskerar miljonvite för falska rea-priser
Kategori

E-handlare i blåsväder: Miljonvite för falska rea-priser
Bakgrund till granskningen
Den 19 maj 2025 blev det känt att flera stora e-handlare riskerar att drabbas av mångmiljonvite på grund av falska rea-priser. Konsumentombudsmannen (KO) har utfärdat förelägganden mot tio företag som misstänks för att systematiskt ha använt sig av bluffreor. Dessa företag inkluderar välkända namn som Nakd, Nordic Nest, Power och Soffadirekt.
Vad innebär bluffreor?
Bluffreor innebär att företag annonserar rabatter som jämförs med ett tidigare pris som inte är det lägsta under de senaste 30 dagarna. Detta strider mot lagen som trädde i kraft i juli 2022. Konsumenter förväntas kunna lita på att ett reapris verkligen är lägre än det tidigare priset, men KO:s granskning visar att flera stora aktörer bryter mot detta.
Exempel på överträdelser
Granskningen har avslöjat flera exempel på vilseledande prissättning. Ett företag sålde en vinterjacka med “22 procent rabatt”, men jämförde med ett pris som aldrig gällt. I själva verket var reapriset 299 kronor högre än det lägsta priset. Ett annat företag sålde en hudkräm för 724 kronor och påstod att den tidigare kostat 965 kronor, medan det korrekta jämförelsepriset var 675 kronor, vilket var billigare än kampanjpriset.
Företagens ansvar och konsekvenser
“Det är stora, kända företag som fastnat i vår granskning. De har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför går vi nu vidare med förelägganden”, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande. Vitesbeloppen kan uppgå till en miljon kronor per överträdelse och totalt handlar det om 22 miljoner kronor. Ett vite är ett framåtsyftande verktyg – företagen slipper betala om de rättar sig, men bryter de mot reglerna igen kan beloppen klubbas i domstol.
Framtiden för e-handeln
Ärendet ligger nu hos Patent- och marknadsdomstolen. Det återstår att se hur företagen kommer att agera framöver och om de kommer att rätta sig efter de regler som finns. Konsumentverket hoppas att detta ska leda till en mer transparent och rättvis prissättning inom e-handeln.
Slutsats
Denna granskning visar vikten av att konsumenter kan lita på de priser som presenteras vid reor. Det är avgörande för förtroendet för e-handeln att företag följer lagar och regler för prissättning. Med KO:s åtgärder hoppas man nu på en förändring i branschen.
Läs mer här