Drivmedelspriser i Sverige: En internationell jämförelse
Kategori

Drivmedelspriser i Sverige: En internationell jämförelse
Drivkraft Sveriges analys
En ny analys från branschorganisationen Drivkraft Sverige visar att drivmedelspriserna i Sverige inte är höga i jämförelse med andra länder. Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige, förklarar att när man ser på hur långt man kan köra på en tank och jämför internationella priser, framstår det inte som dyrt att tanka i Sverige idag.
Historisk och internationell kontext
Under valrörelsen 2022 blev bränslepriserna ett hett ämne, där priset vid pumpen diskuterades flitigt. Kritiker pekade på att det koldioxidsnåla biodrivmedlet drev upp priserna på bensin och diesel. Reduktionsplikten blev en politisk stridsfråga. Drivkraft Sveriges analys har tagit hänsyn till inflation, förbättrad energiförbrukning hos bilar, befolkningens inkomster och internationella prisjämförelser. Slutsatsen är att Sverige har relativt låga drivmedelspriser, särskilt när man jämför med andra länder och historiska data.
Regeringens åtgärder och framtida utmaningar
Den nuvarande regeringen sänkte reduktionsplikten från 10 till 6 procent förra året, men från och med den 1 juli ska den återställas till 10 procent. Drivkraft Sverige anser dock att reduktionsplikten behöver höjas ytterligare för att Sverige ska nå EU:s klimatmål och undvika böter. “Vi gör bedömningen att tio procent inte är tillräckligt, utan tror att vi behöver höja reduktionsplikten till cirka femton procent för att kunna nå ESR-målet i EU till 2030,” säger Jessica Alenius.
Prisjämförelser och framtida perspektiv
En ökning av reduktionsplikten till 15 procent väcker frågor om kostnaden för att tanka bilen. Enligt Drivkraft Sverige kommer dock inte priserna att skjuta i höjden. Alenius påpekar att Sverige ligger långt under drivmedelspriserna i våra nordiska grannländer och Tyskland, och att det kanske är mer relevant att jämföra sig med dessa länder än med Polen.
Drivkraft Sveriges roll
Drivkraft Sverige är en branschorganisation som samlar drivmedels- och laddbolag, inklusive medlemmar som Circle K, OKQ8, Preem och ST1. Organisationen spelar en viktig roll i att analysera och påverka drivmedelsmarknaden i Sverige.
Läs mer här