Chefer flyr Nordea: En bank i förändring
Kategori

Chefer flyr Nordea: En bank i förändring
Flera chefsavhopp på kort tid
Nordea, en av Nordens största banker, står inför en turbulent tid då flera av dess ledande chefer har valt att lämna sina positioner. Senast i raden är Fredrik Segenmark, Karl Berglund och Beatrice Cedermark, som alla har varit centrala figurer inom Nordeas svenska ECM-verksamhet (Equity Capital Markets). Dessa avhopp har skapat en ledningsvakuum inom teamet, vilket har väckt frågor om arbetsmiljön inom banken.
Danske Bank rekryterar
De tre cheferna har nu valt att gå över till Danske Bank, där de har blivit “handplockade” av Carl Rosenius, bankens Sverigechef för investeringsbanken. “Jag har jobbat med dem tidigare, de är helt rätt namn för Danske Bank och har ett mycket gott renommé”, säger Rosenius. Efter sommaren kommer Segenmark att ta en ledande roll i Danske Banks ECM-team, medan Berglund och Cedermark kommer att fokusera på Sverige respektive affärsstrukturering och genomförande.
Vittnesmål om “flera års förtryck”
Enligt källor till Dagens Industri handlar dessa avhopp inte enbart om karriärmöjligheter. Det finns uppgifter om en negativ företagskultur och dålig arbetsmiljö inom Nordeas kapitalmarknadsdel. “Det blir så här efter flera års förtryck mot personalen”, säger en anonym källa. Denna kritik har lett till att fler inom ECM nu söker sig bort, särskilt i ljuset av förändringar i branschen, såsom samgåendet mellan DNB och Carnegie.
Nordea slår ifrån sig kritiken
Lars Fischer, chef för företagsfinansiering och aktier på Nordea, bemöter kritiken genom att betona bankens arbete med att skapa en god företagskultur. “Det jag kan säga är att hela ledningsgruppen har fullt fokus på att skapa en attraktiv arbetsmiljö. Utvecklingen i våra medarbetarundersökningar signalerar att vi har lyckats”, säger han.
Framtiden för Nordea
Trots de senaste avhoppen fortsätter Nordea att arbeta med att återbygga sitt svenska ECM-team. Enligt Lars Fischer kommer banken att använda sig av pan-nordiska resurser för att serva sina kunder. “I situationer som dessa kommer vi att serva våra kunder med en kombination av lokala experter och kollegor från andra länder”, förklarar Fischer.
Det återstår att se hur Nordea kommer att hantera dessa utmaningar och om de kan vända den negativa trenden inom sin företagskultur. Konkurrensen inom banksektorn är hård, och det är vanligt att personer väljer att lämna för nya utmaningar, men det är viktigt för Nordea att adressera de interna problem som har lyfts fram.
Läs mer här