Bränslepriser driver åkerinäringens produktivitet
Kategori

Bränslepriser driver åkerinäringens produktivitet
Ökad effektivitet genom högre bränslekostnader
En ny rapport från SNS visar att de stigande bränslepriserna har haft en positiv effekt på produktiviteten inom åkerinäringen. Trots att kostnaden för drivmedel är en betydande utgiftspost, har åkerierna lyckats minska sina utsläpp och öka sin omsättning. Mellan 2007 och 2020 minskade utsläppen från näringen med 5 procent och de fossila utsläppen med 30 procent, samtidigt som omsättningen ökade med 23 procent.
Klimatpolitikens roll i förändringen
Rapporten, “Klimatpolitik och effektivitet: lärdomar från åkerinäringen”, skriven av Gustav Martinsson, Per Strömberg och Christian Thomann, undersöker hur svenska klimatpolitiska styrmedel som koldioxidskatt och biobränsleinblandning påverkar produktiviteten och utsläppen. Under perioden 2007–2020 steg dieselpriset kraftigt, vilket ledde till minskade koldioxidutsläpp och ökad omsättning.
Effektivare logistik och samlastning
En av de viktigaste slutsatserna i rapporten är att de högre bränslepriserna har skapat incitament för effektivare logistik och samlastning. Detta har lett till att större åkerier har ökat sina marknadsandelar och minskat sina utsläpp snabbare än mindre åkerier. Forskarna menar att stöd till mindre åkerier bör fokusera på omställning och produktivitetsökning snarare än att bevara mindre effektiva verksamheter.
Osäkerhet kring framtida styrmedel
Efter att reduktionsplikten sänktes 2024 har dieselpriset minskat med cirka 20 procent. Forskarna varnar för att osäkerheten kring framtida styrmedel kan minska incitamenten för investeringar i klimat- och effektivitetshöjande åtgärder. Stabilitet i klimatpolitiken är avgörande för att åkerierna ska våga investera i ny teknik och bättre logistik.
Policyförslag för framtiden
Författarna föreslår flera policyåtgärder för att stödja åkerinäringens fortsatta utveckling. Dessa inkluderar ökad förutsägbarhet i klimatpolitiken, bibehållna kostnadsincitament för bränsle, stöd till teknikneutral effektivisering och förberedelser för framtida kostnadsökningar inom EU:s klimatpolitik.
Effekter av bränslepriser på produktivitet och utsläpp
Rapporten visar att en ökning i bränslekostnad med 1 procent leder till 0,6 procent högre produktivitet i genomsnitt och 1,5 procent högre produktivitet i stora åkerier. Samtidigt minskar koldioxidutsläppen per omsatt krona med 0,3 procent i genomsnitt och 0,8 procent i stora åkerier.
Om författarna
Gustav Martinsson är professor i finansiell ekonomi vid Stockholms universitet, Per Strömberg är professor i finansiell ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, och Christian Thomann är docent i företagsekonomi vid Kungliga Tekniska högskolan.
Vanliga frågor
- Hur har bränslepriserna påverkat åkerinäringens produktivitet?
De stigande bränslepriserna har lett till ökad produktivitet genom incitament för effektivare logistik och samlastning. - Vilka är de största förändringarna i branschen?
Större åkerier har ökat sina marknadsandelar och minskat sina utsläpp snabbare än mindre åkerier. - Vad föreslår rapporten för framtiden?
Rapporten föreslår ökad förutsägbarhet i klimatpolitiken och stöd till teknikneutral effektivisering.