Boneo utmanar Hemnet med nya strategier
Kategori

Loading...
Den svenska bostadsannonsmarknaden har länge dominerats av Hemnet, men deras senaste prishöjningar har väckt kritik från både kunder och mäklare. Hemnet lanserade tidigare i år ett nytt annonspaket, Hemnet Max, vilket resulterade i en betydande kursnedgång från 430 kronor i februari till cirka 260 kronor. Denna situation har öppnat dörrar för konkurrenter som Boneo att vinna mark.
Fredrik Engdahl, vd för Boneo, menar att Hemnet har “agerat lite för aggressivt” i sin prisstrategi. Han ser en trend där fler mäklare och säljare väljer att använda alternativa plattformar för bostadsannonsering innan de eventuellt vänder sig till Hemnet. “Konsekvensen blir att fler och fler bostadsannonser nu publiceras innan de kommer ut på Hemnet,” säger Engdahl.
Boneo har sett en ökning av publicerade objekt med över 10 procent under det första kvartalet 2025, jämfört med Hemnets blygsamma 0,2 procent. Boneos annonser kostar mellan 1500 och 4000 kronor, vilket är betydligt lägre än Hemnets priser. Under 2024 ökade Boneos omsättning med 25 procent till 29 miljoner kronor, och rörelseresultatet förbättrades med nästan 5 miljoner kronor.
Riksbankens sänkning av styrräntan och regeringens förslag om lättnader i amorteringskrav ger Boneo en positiv syn på bostadsmarknaden för 2025. “Jag tror att både räntesänkningen och nya amorteringsreglerna kommer ha en direkt positiv påverkan,” säger Engdahl. Även om amorteringsförändringarna inte träder i kraft förrän våren 2026, förväntas en passa på-känsla sprida sig bland köpare.
Boneo ägs av sju mäklarfirmor, inklusive Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och Bjurfors. Engdahl förutspår att 2025 kommer bli ett bättre år än 2024, även om det inte når upp till nivåerna från 2021 och 2022. Boneo fortsätter att fokusera på att öka antalet publicerade bostadsannonser och anslutna mäklarkontor.
Läs mer här