Bokio stäms för avtalsbrott av användare
Kategori

Bokio stäms för avtalsbrott: “Gratis för alltid” ifrågasätts
Bakgrund till konflikten
Det svenska bokföringsbolaget Bokio, som tidigare marknadsförde sina tjänster som “gratis för alltid”, har hamnat i blåsväder. Efter att SaaS-jätten Visma blev storägare i Bokio i mars för tre år sedan, har företaget nu stämts av en missnöjd användare. Anledningen är att Bokio börjat ta betalt för tjänster som tidigare varit kostnadsfria, vilket har lett till upprörda känslor bland användarna.
Visma och Bokios affärsuppgörelse
Visma köpte hälften av Bokios aktier och planerade att köpa resten efter två år, beroende på Bokios prestationer. Under hösten 2023 började Bokio dock ta betalt för delar av sina tjänster, vilket gick emot deras tidigare löfte om att vara “gratis för alltid”. Detta har lett till att användarna känt sig svikna och en Facebook-grupp startades för att samla missnöjet.
Facebook-gruppens initiativ
Facebook-gruppen “Bokio – nu stämmer vi dem”, grundad av entreprenören David Bonde, har samlat ihop 30.000 kronor för att driva ett pilotfall mot Bokio. Gruppen menar att Bokio har begått ett avtalsbrott och vill att Göteborgs tingsrätt ska tvinga Bokio att återgå till att erbjuda tjänsten gratis för den berörda användaren. Alternativt kräver de ett vite på 400.000 kronor.
Juridiska utmaningar
Advokaten Karl-Fredrik Björklund, som representerar användaren, förklarar att en grupptalan skulle vara juridiskt komplicerad. Därför har de valt att driva ett enskilt fall för en användare. “Stämningsansökan mot Bokio har nu lämnats in till Göteborgs tingsrätt”, säger Björklund till DI Digital.
Bokios respons
Bokio har ännu inte mottagit stämningsansökan och har därför valt att avvakta med att kommentera ärendet. Det återstår att se hur företaget kommer att hantera denna juridiska utmaning och om de kommer att återgå till sin tidigare affärsmodell eller stå fast vid sina nya betalningsstrukturer.
Framtiden för “gratis för alltid”
Denna rättsliga tvist väcker frågor om hållbarheten i affärsmodeller som lovar “gratis för alltid”. Medan användare kan känna sig lurade när sådana löften bryts, står företag inför utmaningen att balansera kostnader och intäkter. Hur Bokio och andra företag hanterar dessa situationer kan komma att påverka framtida affärsstrategier inom techbranschen.
Läs mer här