Bedrägerier minskar enligt Finansinspektionen
Kategori

Bedrägerier minskar: Finansinspektionens senaste rapport
En positiv trend för betaltjänster
Finansinspektionen (FI) har nyligen publicerat en rapport som visar en minskning av bedrägerier via betaltjänster i Sverige under andra halvåret 2024. Trots denna positiva utveckling är bedrägerinivåerna fortfarande höga, vilket kräver fortsatt vaksamhet och åtgärder från både företag och konsumenter.
Statistik över bedrägerier
Under andra halvåret 2024 uppgick det totala beloppet för bedrägerier via betaltjänster till 806 miljoner kronor. Detta är en minskning jämfört med första halvåret 2024, då beloppet var 899 miljoner kronor. Trots denna minskning är det fortfarande betydande summor som bedragare lyckas lura av konsumenter.
Manipulationer ökar
En oroande trend är att manipulationer, där bedragare får konsumenter att utföra transaktioner, har ökat. Under andra halvåret 2024 uppgick beloppet för denna typ av bedrägerier till 554 miljoner kronor, en ökning från 511 miljoner kronor under första halvåret.
Företagens ansvar
Mithra Sundberg, avdelningschef för betaltillsyn hos FI, betonar vikten av att företag fortsätter att prioritera skyddet för konsumenterna i sina tjänster. “De totala bedrägerierna via betaltjänster går nedåt men det är fortsatt väldigt stora belopp som bedragarna lyckas lura konsumenter på. Dessutom är det oroande att manipulationerna ökar”, säger Sundberg.
Historisk utveckling av bedrägerier
En titt på statistiken från tidigare år visar att bedrägerier via betaltjänster har varierat kraftigt. Till exempel uppgick beloppen till 424,3 miljoner kronor första halvåret 2021 och steg till 1 128,4 miljoner kronor andra halvåret 2023. Antalet bedrägerifall har också fluktuerat, med 83 549 fall första halvåret 2021 och 138 660 fall andra halvåret 2024.
Framtida åtgärder
Trots den positiva trenden med minskade bedrägerier är det tydligt att stora insatser fortfarande behövs för att skydda konsumenter. Företag måste fortsätta att utveckla och implementera effektiva säkerhetsåtgärder för att förhindra att bedragare utnyttjar betaltjänster.
Finansinspektionens rapport visar att även om vi är på rätt väg, finns det fortfarande mycket arbete kvar att göra för att säkerställa att konsumenter kan använda betaltjänster utan att riskera att bli offer för bedrägerier.
Läs mer här