Bankkaos i Norge: En miljon drabbade
Kategori

Bankkaos i Norge: En miljon drabbade av felaktiga utbetalningar
Tekniskt haveri hos DNB
Den norska banken DNB har hamnat i blåsväder efter att ett tekniskt fel ledde till att omkring en miljon människor fick dubbla eller till och med trippla utbetalningar. Felet, som orsakades av ett problem med utbetalningar från NAV, skapade kaos och oro bland de drabbade.
Oväntade belopp på kontot
Många kunder vaknade upp till oväntade sexsiffriga belopp på sina konton. En av dem var Lotte Øverbye Iversen som plötsligt hade 214 000 kronor mer än väntat. “Det är mycket mer än jag ska ha”, sade hon till NRK. För andra, som Beate Kristin Kvam i Trøndelag, försvann pengarna lika snabbt som de kom, utan någon förklaring från banken eller NAV.
Ingen utbetalning för vissa
Medan vissa fick för mycket pengar, fick andra ingenting alls. Oda Djupevåg, som är sjukskriven, berättar att hon står utan pengar och att det är en stressande situation. “För väldigt många är kontot tomt före nästa utbetalning. Då har man inte ens möjlighet att betala lånet”, sade hon.
Bankens och NAV:s respons
DNB:s talesperson Stål Ulvin Garberg har bett om ursäkt för felet och lovar att banken arbetar för att rätta till situationen. “Vi har ett team som arbetar med att hjälpa varje kund och rätta till de följdfel som kan ha uppstått”, säger han. NAV har också lovat att de uteblivna utbetalningarna ska vara på plats senast 20 juni.
Ytterligare tekniska problem
Det var inte bara DNB som drabbades av tekniska problem. Även Sparebank1 rapporterade om en visningsbugg som gjorde att vissa kunder trodde att deras pengar inte fanns på kontot, trots att de hade förts över. “Vi arbetar för att rätta till det så snabbt som möjligt och beklagar besväret”, uppgav Christine Meling Christensen, kommunikationsdirektör på Sparebank1.
Konsekvenser för de drabbade
För de drabbade, ofta äldre eller personer med små ekonomiska marginaler, kan sådana tekniska problem få allvarliga konsekvenser. En extra utbetalning som dras tillbaka utan förklaring eller en sen insättning kan snabbt väcka oro, särskilt när informationen uteblir från banken. “De måste ordna upp det. Det är en väldigt opassande situation”, sade Oda Djupevåg.
Läs mer här