Banker och bedragare: en kamp om konsumenternas säkerhet
Kategori

Banker och bedragare: en kamp om konsumenternas säkerhet
Statsministerns vrede tvingade bankerna till handling
Under flera år har svenska banker stått passiva medan tusentals äldre blivit offer för bedrägerier. Men efter ett kraftfullt ingripande från statsminister Ulf Kristersson, där han kallade till ett krismöte med bankernas toppchefer, tvingades bankerna att agera. “Mitt budskap till bankerna var att antingen löser man det här problemet eller så kommer det lagstiftning på plats som tvingar fram lösningar”, säger finansmarknadsminister Niklas Wykman till SvD.
Vishing: en lömsk form av bedrägeri
Vishing, en kombination av “voice” och “phishing”, är en form av telefonbedrägeri där bedragare utger sig för att vara från banken eller en myndighet. Målet är att lura offret att logga in med BankID eller överföra pengar. En särskilt lömsk variant är fysisk vishing, där bedragaren först ringer och sedan dyker upp hemma hos offret, ofta utklädd till polis eller banktjänsteman.
Åtgärder som började bita
Efter krismötet med statsministern lanserade Bankföreningen i maj 2024 ett åtgärdsprogram med nya säkerhetslösningar, inklusive tidsfördröjda transaktioner och krav på dubbelsignering vid större överföringar. Dessa åtgärder har visat sig effektiva, med en minskning av brottsvinster från telefonbedrägerier med 40 procent under 2024.
Kritik mot bankernas sena agerande
Trots de positiva resultaten finns det kritik mot att bankerna inte agerade tidigare. “Framförallt om bankerna hade gjort en risk- och konsekvensanalys innan de införde BankID, mobilt BankID och Swish – då hade kanske alla som lurats sluppit att bli lurade”, konstaterar polisens Björn Sidenhjärta.
Så skyddar du dig mot vishing
För att skydda sig mot vishing är det viktigt att:
- Lägga på direkt om ett samtal känns konstigt.
- Aldrig logga in med BankID på uppmaning av någon annan.
- Aldrig lämna ut kortnummer, lösenord eller koder via telefon.
- Ringa upp själv på det officiella numret till din bank eller myndighet om du är osäker.
- Aldrig släppa in okända personer i ditt hem, även om de säger att de är från banken eller polisen.
- Prata med äldre släktingar – bedragarna riktar ofta in sig på personer födda på 30- och 40-talet.
Riktiga banker eller myndigheter ringer aldrig och ber dig logga in eller lämna ut känsliga uppgifter.
Framtiden för konsumentskydd
Trots framstegen är det tydligt att mer behöver göras för att skydda konsumenter från bedrägerier. Finansinspektionen har tidigare påpekat att det under andra halvåret 2023 genomfördes fler än 135 000 bedrägliga transaktioner, vilket resulterade i brottsvinster på 1,1 miljarder kronor. Det är en tredubbling av beloppet jämfört med andra halvåret 2020.
Det är avgörande att bankerna fortsätter att utveckla och implementera effektiva säkerhetsåtgärder för att skydda sina kunder och förhindra framtida bedrägerier.
Läs mer här




















