Arlandas marknadsplats hyllas med nordiskt pris
Kategori

Loading...

Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport, den största kommersiella satsningen i flygplatsens historia, har nyligen vunnit den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin “Årets kommersiella yta < 25 000 m²”. Detta prestigefyllda pris delas ut av Nordic Commercial Spaces & Communities (NCSC) för att uppmärksamma de mest innovativa och kreativa initiativen inom branschen.
Marknadsplatsen utsågs först till vinnare i den svenska upplagan av tävlingen, vilket gav dem en plats i den nordiska finalen. Under finalen, som ägde rum förra veckan, valde en expertjury Marknadsplatsen i Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport som vinnare, i konkurrens med bland andra Helsingfors Flygplats.
Marknadsplatsen hyllas för sitt professionella utvecklingsarbete och en kreativ affärsmodell som sätter konsumentnytta och konkurrenskraft i fokus. Detta har resulterat i en attraktiv, flexibel och inbjudande miljö för shopping, mat och service.
Charlotte Ljunggren, Direktör för Marknad och kommersiell utveckling på Swedavia, uttryckte sin glädje över utmärkelsen: “Vi är glada och stolta över att Marknadsplatsen har utsetts till Årets kommersiella plats 2025. I arbetet med Marknadsplatsen och förändringen av det kommersiella utbudet på Arlanda har vi lyssnat på resenärernas olika önskemål och detta är ett fint kvitto på att vi har satsat rätt.”
Marknadsplatsen, som stod färdig under försommaren 2025, erbjuder ett 40-tal nya restauranger och butiker på en yta av cirka 11 000 kvadratmeter. Designen är inspirerad av det skandinaviska med träpaneler och mjuka former som skapar en trivsam atmosfär.
NCSC Awards är en årlig tävling som lyfter fram de mest framgångsrika, innovativa och kreativa kommersiella insatserna i branschen. Tävlingen börjar med nationella tävlingar i varje nordiskt land, och vinnarna möts sedan i den nordiska finalen.