Air France-KLM:s strategiska drag: SAS i sikte
Kategori

Air France-KLM:s strategiska drag: SAS i sikte
Den fransk-nederländska flygkoncernen Air France-KLM har uttryckt ett starkt intresse för att öka sitt aktieägande i SAS från nuvarande 19,9 procent till 60,5 procent. Detta skulle innebära att SAS blir ett dotterbolag till Air France-KLM, vilket markerar ett betydande skifte i den skandinaviska flygindustrin.
Bakgrunden till intresset
SAS har nyligen förbättrat sin ekonomiska situation och lönsamhet genom en företagsrekonstruktion i både Sverige och USA. Detta har gjort flygbolaget mer attraktivt för potentiella investerare. Air France-KLM ser detta som en möjlighet att stärka sin position på den europeiska marknaden.
Förvärvets påverkan
Förvärvet av SAS kräver godkännande från relevanta myndigheter, och det finns förhoppningar om att affären kan slutföras under andra halvåret 2026. Enligt Bo Becker, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, kan detta leda till förändringar för SAS-resenärer, som kan behöva byta flyg oftare i Amsterdam eller Paris.
EU:s roll i affären
Det finns en möjlighet att EU:s konkurrensmyndigheter kan ha invändningar mot affären, särskilt om det skulle leda till en för hög marknadsandel i vissa länder. “Det kan ju bli så att man har för hög marknadsandel i vissa länder. Då skulle EU kunna blockera det. Men det har väl en plan för hur de ska lösa det. Det blir intressant att se”, säger Bo Becker.
SAS:s framtid
SAS ser positivt på möjligheten att bli en del av Air France-KLM-gruppen. “Att Air France-KLM blir majoritetsägare är ett avgörande ögonblick för SAS och en stark signal om förtroende för den riktning vi är på väg mot”, säger SAS vd och koncernchef Anko van der Werff. Han tillägger att detta inte bara ger stabilitet utan också möjliggör en djupare industriell integration.
FAQ
- Varför vill Air France-KLM köpa SAS? Air France-KLM ser en möjlighet att stärka sin position på den europeiska marknaden genom att förvärva en majoritetsandel i SAS.
- Vad innebär detta för SAS-resenärer? Resenärer kan behöva byta flyg oftare i Amsterdam eller Paris.
- Kan EU blockera affären? Ja, om affären leder till en för hög marknadsandel i vissa länder kan EU:s konkurrensmyndigheter blockera den.
- När förväntas affären slutföras? Förhoppningen är att affären kan slutföras under andra halvåret 2026.