Techjättarnas AI-jakt skapar zombie-startups
Kategori

Loading...
Techjättarnas intensiva jakt på AI-talanger har skapat en ny trend där små startups förvandlas till “zombie-bolag”. När företag som Google och Meta erbjuder astronomiska summor för att locka till sig de bästa inom AI, lämnas småbolag ofta som tomma skal. Ett exempel är företaget Windsurf, där nästan hela ledningen nyligen rekryterades av Google.
Det är ingen hemlighet att AI-racet driver upp prislapparna på talanger till miljarder. Bara det senaste dygnet har flera medier rapporterat om Metas omstrukturering av sitt AI-arbete. Bolagets nya AI-enhet, ledd av Alexandr Wang, delas nu upp i fyra avdelningar: forskning, superintelligens, produkter och infrastruktur.
En 24-årig datavetare erbjöds nyligen ett kontrakt värt 250 miljoner dollar för att arbeta på Meta, vilket motsvarar över 2 miljarder kronor i lön. Anledningen till dessa dyra talangförvärv är att techjättarna vill kringgå reglerna kring traditionella M&A-affärer, enligt CNBC.
Denna utveckling lämnar tidiga investerare och anställda utan pengar när AI-talanger lämnar sina egna satsningar. Kvar blir så kallade zombie-bolag, där hela toppskiktet har hoppat av. Windsurf är ett sådant exempel, där bolaget var i förhandlingar med Open AI om ett eventuellt förvärv, men dessa planer gick i stöpet när flera grundare och AI-forskare rekryterades av Google.
“Det var en oerhört svår dag,” sa Jeff Wang till CNBC. Han blev toppchef över en natt och fick hantera den känslosamma situationen när anställda blev utan ledning och framtid.
Metas rekrytering av Alexandr Wang är särskilt anmärkningsvärd eftersom techjätten dessförinnan köpte 49 procent av hans bolag Scale AI för motsvarande ungefär 150 miljarder kronor. Detta mer än dubblade värderingen och gav tidiga investerare som Accel en rejäl vinst. När Wang lämnade blev Scale AI tvunget att säga upp 200 anställda, cirka 14 procent av personalstyrkan.
För Windsurf löste sig situationen på ett annat sätt. Bara några dagar efter att Google-nyheten kommunicerades, köpte konkurrenten Cognition hela Windsurf för 250 miljoner dollar, enligt Techcrunch.