AFRY:s nya mötesspår i Skåne: hållbar framtid
Kategori

AFRY:s nya mötesspår i Skåne: En hållbar framtid för järnvägen
Ökad kapacitet och punktlighet
AFRY har fått i uppdrag av Trafikverket att projektera ett nytt mötesspår mellan Teckomatorp och Kävlinge i Skåne. Detta initiativ syftar till att öka kapaciteten och punktligheten i tågtrafiken, särskilt med tanke på den förväntade ökningen av godstrafik när Fehmarn Bält-förbindelsen tas i bruk. Det nya mötesspåret kommer att möjliggöra att längre persontåg och godståg kan mötas på ett effektivt sätt.
Samhällsekonomiska fördelar
Åtgärden bedöms som samhällsekonomiskt lönsam, med minskade förseningar, kortare restider och lägre kostnader för både gods- och persontrafik. Uppdraget omfattar framtagande av järnvägsplan, systemhandlingar, bygghandlingar och förfrågningsunderlag för utförandeentreprenad, samt tillståndshantering och stöd vid produktion.
Framtidssäkring av transportinfrastruktur
Mötesspåret är en viktig del i att framtidssäkra en av regionens nyckelsträckor och skapa kapacitet för ett växande gränsöverskridande transportsystem. Genom att möjliggöra längre och fler godståg bidrar projektet till överflyttning av transporter från väg till järnväg – en central del i omställningen till mer hållbara godstransporter.
AFRY:s roll och expertis
“Det är ett strategiskt uppdrag som stärker den hållbara järnvägstrafiken och bidrar till en robust transportinfrastruktur i södra Sverige. Vi är glada att få bidra med vår breda kompetens inom järnvägsprojektering”, säger Peter Åkerlund, Marknadsansvarig Järnväg Sverige på AFRY. Projekteringen startade under sommaren 2025 och slutleverans ska ske senast hösten 2031.
Om AFRY
AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Med 18 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, skapar AFRY värde för kommande generationer. Företaget har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.
FAQ
- Vad är syftet med det nya mötesspåret? Syftet är att öka kapaciteten och punktligheten i tågtrafiken, särskilt med hänsyn till den ökade godstrafik som väntas när Fehmarn Bält-förbindelsen tas i bruk.
- När beräknas projekteringen vara klar? Projekteringen startade sommaren 2025 och slutleverans ska ske senast hösten 2031.
- Vilka är de samhällsekonomiska fördelarna? Minskade förseningar, kortare restider och lägre kostnader för både gods- och persontrafik.