Actor CV revolutionerar skådespelarbranschen
Kategori

Actor CV revolutionerar skådespelarbranschen
En plattform för framtidens skådespelare
Actor CV, en innovativ plattform skapad av skådespelaren Arvin Kananian och entreprenören Viktor Nilsson, syftar till att underlätta för skådespelare att marknadsföra sig själva. Med stöd från kända profiler som Instabox-grundaren Joseph Badran och skådespelaren Alexandra Rapaport, har plattformen snabbt fått fotfäste i branschen. “Det är kul att vi fått så mycket traction från branschen”, säger Viktor Nilsson.
Bakgrund och lansering
Viktor Nilsson och Arvin Kananian, som är känd från produktioner som “Triangle of Sadness” och julkalendern 2022, har arbetat tillsammans i två år för att utveckla Actor CV. Plattformen lanserades i november förra året och har sedan dess lockat 10 000 skådespelare att registrera sig. Actor CV erbjuder en webbplatsportal där skådespelare kan skapa sina egna hemsidor för att visa upp sig för branschen.
Stöd från branschen
Startupen har nyligen avslutat sin första kapitalrunda och säkrat två miljoner kronor från flera framstående investerare. Bland dessa finns Instabox-medgrundaren Joseph Badran, skådespelarna Alexandra Rapaport och Tyler Labine, samt regissörerna Goran Kapetanovic och Jens Jonsson. “Det känns kul att vi fått så mycket traction från branschen, vilket väl validerar vårt koncept tycker jag”, säger Viktor Nilsson.
Affärsmodell och framtidsplaner
Actor CV erbjuder både en gratisversion och två premiumversioner av sin tjänst, där användarna betalar via abonnemang. Affärsidén bygger på Arvin Kananians egna erfarenheter som oetablerad skådespelare utan agent. Enligt Viktor Nilsson har färre än 2 procent av alla skådespelare en agent och endast runt 20 procent har en egen hemsida. “Jag själv älskar film och blev supertaggad på att ta mig an den här utmaningen”, säger Nilsson.
Internationell expansion och framtida mål
Actor CV:s användare finns nu på över 60 marknader globalt, med fokus på Europa, USA, Storbritannien och Norden. Målet är att bli kassaflödespositiva innan årets slut. “Vi har ingen jättehög burn rate, det kostar inte så mycket och vi har en hög bruttomarginal”, förklarar Viktor Nilsson. Kapitalet från den senaste rundan ska användas för att lansera en ny “selftape-funktion” och för att fortsätta den internationella expansionen.
Actor CV:s framgång visar på en växande efterfrågan på digitala lösningar inom film- och tv-branschen, och plattformen ser ut att bli en viktig resurs för skådespelare världen över.
Läs mer här