Förbränningsmotorer kvar: EU:s oväntade kursändring
EU:s förbud mot nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 har länge setts som en milstolpe i unionens gröna omställning. Men nu ser det ut som att förbränningsmotorer får en oväntad respit. Efter påtryckningar från Tyskland, Italien och flera europeiska biltillverkare väntas EU-kommissionen backa från det tidigare beslutet, enligt källor till Reuters. Enligt Uppgifter: EU böjer sig – förbudet rivs upp har förbudet fått hård kritik från bilbranschen.
Bakgrunden till beslutet
Det var 2023 som EU antog en lag som krävde att alla nya personbilar och lätta lastbilar som säljs från 2035 skulle vara koldioxidfria. Syftet var att påskynda övergången till elbilar och bränslecellsfordon, samt att bötfälla tillverkare som inte klarade utsläppsmålen. Men den europeiska bilindustrin har haft svårt att hänga med i konkurrensen mot amerikanska Tesla och kinesiska jättar som BYD och Geely. Enligt Tysk bilindustri i motvind – stämningsläget faller enligt Ifo-index upplever den tyska bilindustrin en tydlig nedgång, vilket ytterligare komplicerar situationen.
Industrins motstånd och politisk press
Motståndet mot förbudet har vuxit, särskilt från länder med stark bilindustri. Manfred Weber, ledare för Europaparlamentets största partigrupp, Europeiska folkpartiet, kallade nyligen förbudet för “ett allvarligt industripolitiskt misstag”. Han menar att det riskerar att slå hårt mot europeiska tillverkare och jobb. EU kan ändra avgasförbudet 2035 – vill tillåta vissa bensinare rapporterar att Tyskland sätter press på EU för att tillåta vissa typer av förbränningsmotorer efter 2035.
Vad innebär kursändringen?
Enligt uppgifter kan förbudet nu skjutas upp med fem år eller mildras på obestämd tid. Detaljerna är ännu inte klara, men det talas om att EU-kommissionen kommer att lägga fram ett tydligt förslag om att avskaffa förbudet. Om så sker, markerar det den största reträtten från unionens gröna politik på fem år. Förbränningsmotorer ifrågasätts – EU:s besked om lättnader kan dröja belyser att debatten om förbränningsmotorer återigen har hamnat i rampljuset.
Konsekvenser för bilmarknaden
För bilköpare och tillverkare innebär detta en större valfrihet och mindre press att snabbt ställa om till eldrift. Samtidigt kan det bromsa utvecklingen mot ett fossilfritt Europa och påverka EU:s klimatmål. Frågan är nu hur marknaden och politiken kommer att reagera på denna kursändring. Enligt EU skjuter upp beslut om bilförbud – kan gynna Sverige kan detta beslut även ha positiva effekter för vissa länder.
Faq om förbränningsmotorer
Vad var det ursprungliga EU-förbudet mot förbränningsmotorer?
EU beslutade 2023 att alla nya personbilar och lätta lastbilar som säljs från 2035 skulle vara koldioxidfria, vilket i praktiken innebar ett förbud mot nya förbränningsmotorer.
Varför backar EU från förbudet?
Trycket från Tyskland, Italien och europeiska biltillverkare har varit stort, då de oroar sig för konkurrensen från amerikanska och kinesiska elbilstillverkare samt för industrijobb inom EU.
Vad händer nu med förbränningsmotorer i EU?
Det är ännu inte klart, men förbudet kan skjutas upp med fem år eller mildras på obestämd tid. Ett tydligt förslag väntas från EU-kommissionen.
Hur påverkas bilköpare av beslutet?
Bilköpare får större valfrihet och kan fortsätta köpa bilar med förbränningsmotor under en längre tid, men utvecklingen mot elbilar kan gå långsammare.








