Förbränningsmotorer ifrågasätts – EU:s beslut kan dröja
Debatten om förbränningsmotorer har återigen hamnat i rampljuset när EU-kommissionen överväger att skjuta upp sitt efterlängtade regelpaket för fordonsindustrin. Frågan om framtiden för förbränningsmotorer är central, särskilt med tanke på det planerade förbudet mot nya bensin- och dieseldrivna bilar från 2035. Men nu kan beskedet om eventuella undantag dröja längre än väntat. Enligt EU helomvänder: Öppnar för bensin- och dieselbilar efter 2035 kan det finnas en öppning för att vissa typer av förbränningsmotorer får fortsätta säljas även efter det planerade förbudet.
Förbränningsmotorer och EU:s klimatmål
EU har länge haft som mål att minska utsläppen från transportsektorn, och ett totalstopp för nya förbränningsmotorer från 2035 har varit en viktig del av strategin. Men trycket ökar från flera håll, inte minst från Tyskland och ledande biltillverkare, som vill se undantag för laddhybrider och särskilt bränsleeffektiva motorer. De menar att dessa tekniker kan bidra till en smidigare övergång mot en mer hållbar fordonsflotta. Enligt Förbränningsförbudet kan slopas – kallas för ”desperat” har förslaget om förbud mötts av hård kritik, särskilt från Tyskland.
Beslut skjuts upp – vad händer nu?
Transportkommissionären Apostolos Tzitzikostas har meddelat att det ursprungliga beskedet, som var planerat till den 10 december, kan komma att försenas till början av januari. Anledningen är att kommissionen vill säkerställa att det nya regelverket blir heltäckande och tar hänsyn till alla relevanta aspekter. “Kommissionen är öppen för alla typer av teknik”, säger Tzitzikostas till Handelsblatt, och betonar vikten av att inkludera industrins synpunkter.
Tysklands roll och industrins påverkan
Tysklands förbundskansler Friedrich Merz har skickat ett brev till kommissionen där han lyfter fram industrins förslag om undantag för vissa förbränningsmotorer. Enligt Tzitzikostas har detta initiativ tagits emot mycket positivt, vilket kan påverka den slutliga utformningen av regelverket. Det är tydligt att balansen mellan klimatambitioner och industrins konkurrenskraft är en svår nöt att knäcka för EU.
Vad betyder detta för bilköpare och branschen?
Om EU väljer att mjuka upp reglerna kan det innebära att vissa förbränningsmotorer, särskilt laddhybrider och bränsleeffektiva modeller, får fortsätta säljas även efter 2035. Detta skulle ge både tillverkare och konsumenter mer tid att anpassa sig till den nya tekniken, samtidigt som det kan bidra till att minska utsläppen på kort sikt. Ett exempel på hur industrin redan nu anpassar sig är Scania revolutionerar bussindustrin med nya drivlinor, där innovativa drivlinor för både förbränningsmotorer och laddhybrider utvecklas för framtidens transporter.
Faq om förbränningsmotorer
Vad är det nuvarande EU-målet för förbränningsmotorer?
EU har satt upp ett mål om att förbjuda försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035, som en del av klimatstrategin.
Vilka undantag diskuteras?
Det diskuteras om laddhybrider och särskilt bränsleeffektiva motorer ska undantas från förbudet, vilket Tyskland och flera biltillverkare förespråkar.
När väntas EU-kommissionen ge besked?
Beskedet, som först var planerat till 10 december, kan nu komma att dröja till början av januari enligt transportkommissionären Apostolos Tzitzikostas.
Hur påverkar detta bilköpare?
Om undantag införs kan vissa förbränningsmotorer fortsätta säljas efter 2035, vilket ger konsumenter fler valmöjligheter under övergångsperioden.








