Stockholm i fokus: nationell plan för infrastruktur
Kategori

Loading...

Idag presenterade Trafikverket sitt förslag till en ny nationell plan för transportinfrastrukturen. Moderaterna i Stockholms stad välkomnar att processen nu går vidare och betonar vikten av att huvudstaden och huvudstadsregionen prioriteras. Stockholm är motorn i svensk ekonomi och den region i Sverige som växer snabbast.
“Trafikverkets förslag är ett viktigt steg. Stockholm står för en tredjedel av Sveriges ekonomi och är navet för jobb, tillväxt och resande. Det är därför helt avgörande att huvudstadsregionen prioriteras i den nationella planen. Stockholm kan inte bli förlorare i de beslut som fattas på nationell nivå,” säger Christofer Fjellner (M), oppositionsregionråd i Stockholms stad.
Moderaterna har identifierat flera nyckelområden som måste prioriteras i den nationella planen:
De ramar som nu sätts måste möjliggöra en framtida utbyggnad av Östlig förbindelse och andra avgörande infrastruktursatsningar i huvudstadsregionen.
Bättre kommunikationer till och från Arlanda är helt avgörande. Vägarna dit måste byggas ut, inklusive motorvägen, för att säkra flygplatsens konkurrenskraft och kapacitet.
Projektet är en förutsättning för framkomlighet och tillväxt i hela regionen. Förbifarten måste färdigställas enligt tidsplan.
Den nationella planens andel för nyinvesteringar i Stockholmsregionen måste öka. Med nästan en fjärdedel av Sveriges befolkning och en tredjedel av landets ekonomi är Stockholm i dag kraftigt underfinansierat i förhållande till sin betydelse. Det måste rättas till.
“Stockholmarna sitter fast i köer, Arlanda tappar mark och viktiga investeringar riskerar skjutas på framtiden. Det är därför avgörande att Stockholm prioriteras i den nationella planen – för utan satsningar i huvudstaden riskerar hela landet att tappa fart,” avslutar Christofer Fjellner (M).
Trafikverket tar fram förslag till ny nationell plan vart fjärde år. Planen omfattar investeringar i vägar, järnvägar och sjöfart under en tolvårsperiod. Den nya planen ska gälla 2026-2037 och omfattar totalt knappt 1,2 miljarder kronor. Regeringen tar nu emot Trafikverkets förslag som sedan ska ut på remiss innan slutgiltigt beslut fattas.