Statlig kontroll av restauranger föreslås
Kategori

Statlig kontroll av restauranger: En nödvändig förändring?
Bakgrund och förslag
En ny utredning föreslår att staten ska ta över kontrollen av livsmedel på restauranger, vilket idag hanteras av 270 olika aktörer, främst kommuner. Utredaren Magnus Oscarsson menar att den nuvarande organisationen är “väldigt sårbar” och att en centralisering till Livsmedelsverket och Jordbruksverket skulle effektivisera tillsynen.
Nuvarande system och dess brister
Det nuvarande systemet, som bygger på en lag från 1951, omfattar 97 000 anläggningar och kräver ofta specialistkompetens. Oscarsson påpekar att juridiken är komplex och att det nuvarande systemet är sårbart. Förslaget innebär att Livsmedelsverket skulle få ansvar för restauranger och djurskydd på slakterier, medan Jordbruksverket skulle hantera foder och animaliska biprodukter.
Ekonomiska aspekter
Utredningen föreslår också att kontrollavgifterna ska sänkas eller slopas, vilket skulle innebära en minskning med 58 miljoner kronor. Omorganisationen beräknas kosta staten 133 miljoner kronor årligen när den är fullt utbyggd. Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) välkomnar förslaget och beskriver det som “välbehövligt”.
Kritik från kommunerna
Sveriges kommuner och regioner (SKR) har uttryckt kritik mot förslaget. I en debattartikel i Altinget hävdar de att det nuvarande systemet fungerar bra och att en statlig övertagning skulle vara ineffektiv och kostsam. De menar att “utredningens förslag är att riva upp allt detta för att i stället låta staten bygga upp en helt ny organisation från grunden”.
Framtida implikationer
Om förslaget går igenom, kommer det att innebära en betydande förändring i hur livsmedelskontrollen bedrivs i Sverige. Det återstår att se hur denna centralisering kommer att påverka effektiviteten och kostnaderna för livsmedelskontrollen. Diskussionen mellan stat och kommuner kommer sannolikt att fortsätta, med fokus på hur man bäst kan säkerställa en säker och effektiv livsmedelskontroll.
Läs mer här