ServiceAtlas avslöjar toppresterande bilförsäkringsbolag
Kategori

Loading...
Valet av bilförsäkring är en viktig fråga för många bilägare. Det handlar inte bara om priset, utan även om kundservice och försäkringens omfattning. Sedan 2010 har ServiceValue, en analys- och rådgivningsbyrå baserad i Köln, undersökt vilka bilförsäkringsbolag som erbjuder den bästa kundorienteringen. Deras senaste rapport, “ServiceAtlas Kfz-Versicherer 2025”, bygger på 4 990 kundomdömen om 31 serviceförsäkringsbolag och 13 direktförsäkringsbolag.
Av de 18 serviceförsäkringsbolag som granskades fick tio betyget “mycket bra”. ADAC Versicherungen, Concordia och Allianz är några av de bolag som utmärkte sig i olika kvalitetsdimensioner som kundservice och prisvärdhet. ADAC toppade listan med högsta betyg i flera kategorier.
Rang | Försäkringsbolag | Betyg |
---|---|---|
1. | ADAC Versicherungen | mycket bra* |
2. | Concordia | mycket bra* |
3. | Allianz | mycket bra* |
4. | LVM Versicherung | mycket bra* |
5. | Württembergische | mycket bra* |
6. | HUK-COBURG | mycket bra |
7. | Gothaer | mycket bra |
8. | Generali | mycket bra |
9. | ERGO | mycket bra |
10. | VGH Versicherungen | mycket bra |
*Försäkringsbolaget är vinnare i minst en av de sju kvalitetsdimensionerna.
Inom kategorin direktförsäkringsbolag fick sex bolag betyget “mycket bra”. DA direkt och Allianz Direct är några av de som utmärkte sig i flera kvalitetsdimensioner. GVV Direkt och Volkswagen Autoversicherung fick också höga betyg för sina kundtjänster.
Rang | Försäkringsbolag | Betyg |
---|---|---|
1. | DA direkt | mycket bra* |
2. | Allianz Direct | mycket bra* |
3. | GVV Direkt | mycket bra* |
4. | Volkswagen Autoversicherung | mycket bra* |
5. | HUK24 | mycket bra |
6. | CosmosDirekt | mycket bra |
*Försäkringsbolaget är vinnare i minst en av de sju kvalitetsdimensionerna.
Enligt rapporten är kundnöjdheten högst när det gäller personalens vänlighet och snabbhet i skadehantering. Det finns dock utrymme för förbättringar när det gäller belöning av kundlojalitet. För serviceförsäkringsbolag är produktkvalitet och flexibilitet viktiga faktorer för kundlojalitet, medan direktförsäkringsbolag också betonar skadehanteringens omfattning.
Dr. Claus Dethloff, VD för ServiceValue, kommenterar att många kunder överväger att byta försäkringsbolag vid årsskiftet, men de som upplevt hög kundorientering tenderar att stanna kvar hos sitt nuvarande bolag.