Prisma Properties: lågpriskedjans framgångssaga
Kategori

Loading...
Mitt i en tid där många butiker kämpar med lönsamheten, står lågprissegmentet starkt. Enligt en rapport från Handelsbanken har antalet lågprisbutiker ökat med 9 procent mellan 2017 och 2023. Prisma Properties, Nordens största utvecklare av lågprisbutiker, har varit en central aktör i denna tillväxt. “I länder som Danmark, Tyskland eller Norge så vill du handla lågpris oavsett om du har en tjock eller smal plånbok. Vi är på väg mot den utvecklingen här i Sverige också”, säger Fredrik Mässing, vd för Prisma Properties.
Prisma Properties fokuserar på tre huvudkategorier: generell lågprishandel, dagligvaruhandel och snabbmat, även kallade “quick-service restaurants” (QSR). Med över 7 miljarder kronor i fastighetsbestånd och 130 fastigheter från Kiruna till den dansk-tyska gränsen, har företaget etablerat sig som en ledande aktör. “Affärsmodellen är att växa tillsammans med våra hyresgäster där de visar vägen framåt kring vilka orter och marknader de vill satsa på”, förklarar Mässing.
Prisma Properties har partnerskap med stora lågpriskedjor som Rusta, DollarStore och Jysk, vilka tillsammans står för 40 procent av deras verksamhet. Dagligvaruhandeln och QSR står för 23 procent vardera, och inkluderar även snabbladdningsstationer för elbilar. “Vi går mot totalt 500 snabbladdare längs Europavägarna i Sverige och Danmark, så man skulle faktiskt kunna säga att vi bygger framtidens bensinstationer”, säger Mässing.
Lågprishandeln har visat sig vara motståndskraftig mot ekonomiska svängningar. “Lågprishandeln är kontracyklisk. Den går bra i högkonjunktur men de senaste åren har också bekräftat att den går starkt i lågkonjunktur”, säger Mässing. Den ökade prismedvetenheten bland konsumenter, driven av hög inflation och stigande räntor, har lett till ett nytt kundsegment för lågpriskedjorna.
Prisma Properties ser en fortsatt stark tillväxt inom lågprissegmentet. “Vi tror också det kan komma nya lågprisaktörer till Norden. En kedja som exempelvis växer kraftigt i Europa är Action. Bara i år planerar de att öppna upp 365 butiker, alltså en butik om dagen”, säger Mässing. Företaget planerar att expandera ytterligare och ser möjligheter i både förvärv och strukturaffärer.
Efter nästan ett år på börsen har Prisma Properties fått tillgång till kapitalmarknaden på ett helt nytt sätt. “Börsnoteringen har gjort att vi fått tillgång till kapitalmarknaden på ett helt annat sätt jämfört med när vi var onoterade”, säger Mässing. Den ökade synligheten och debatten om lågpris har också bidragit till att uppmärksamma företagets affärsmodell och inriktning.
Prisma Properties fortsätter att rida på lågpris-trenden och ser fram emot en framtid med fortsatt tillväxt och expansion.
Läs mer här