Prisfusk Black Friday – Konsumentverket granskar 85 anmälningar
Kategori

Loading...

Under årets Black Friday och Black Week har Konsumentverket mottagit hela 85 anmälningar om misstänkt prisfusk. Flera stora företag, däribland Jysk, Apotea och Webhallen, har omnämnts flest gånger i dessa anmälningar. Totalt rör det sig om 17 företag som pekas ut för att ha vilselett konsumenter med falska prissänkningar och tveksam marknadsföring. Köparnas ilska mot Black friday-fusket har varit påtaglig, med rapporter om prisfusk som rasar in inför Black Friday.
De vanligaste klagomålen handlar om så kallad fejkad nedsättning – där ordinarie pris höjs inför rean för att rabatten ska verka större än den är. Konsumenter har också reagerat på vilseledande reklam och erbjudanden som inte stämmer överens med verkligheten. Konsumentombudsmannen har tidigare hotat flera av de anmälda företagen med miljonviten om de inte förbättrar sin marknadsföring. Nya Black Friday-fusket: Så rundar butiken lagen visar hur butiker ibland kringgår reglerna för att maximera sina vinster.
Utöver de mest anmälda företagen har även Åhléns, Stadium och H&M fått kritik för sina kampanjer under Black Friday. Det visar att problemet med prisfusk inte är isolerat till enskilda aktörer, utan är utbrett inom svensk detaljhandel.
Betaltjänsten Klarna har samtidigt gått ut med en varning till sina kunder om att vara extra vaksamma på bedrägeriförsök. Under Black Friday har det förekommit falska e-postmeddelanden, sms och telefonsamtal där bedragare utger sig för att representera Klarna. Konsumenter uppmanas att vara försiktiga och aldrig lämna ut känsliga uppgifter.
För att skydda sig mot prisfusk och bedrägerier är det viktigt att jämföra priser, läsa det finstilta och vara skeptisk till erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna. Konsumentverket tar emot anmälningar och arbetar aktivt för att granska och stoppa oseriösa aktörer. Black Friday-handeln ifrågasätts – sparpsykolog om köpbeteende belyser också hur konsumenternas intresse för Black Friday börjar svalna, vilket kan påverka framtida kampanjer.
Jämför priset med andra butiker och titta på prisutvecklingen över tid. Om rabatten verkar ovanligt stor kan det vara ett tecken på prisfusk.
Konsumentverket granskar anmälningar och kan utfärda varningar eller förelägga företag att ändra sin marknadsföring. Vid allvarliga fall kan miljonviten utdömas.
Var försiktig med att klicka på länkar i e-post och sms. Kontrollera alltid avsändaren och lämna aldrig ut personliga uppgifter till okända.
Jysk, Apotea och Webhallen är de företag som nämns flest gånger i anmälningarna om prisfusk under Black Friday 2023.
Om du blivit vilseledd kan du reklamera köpet och kontakta Konsumentverket för vägledning om hur du går vidare.