Black Friday-handeln ifrågasätts – sparpsykolog om köpbeteende
Kategori

Loading...

Black Friday har länge varit årets stora shoppinghändelse, men nu börjar intresset svalna bland svenska konsumenter. Enligt Niklas Laninge, psykolog på spartjänsten Opti, har konceptet förlorat sin dragningskraft när reorna pågår under en hel månad istället för en enda dag. “Nu när rabatterna inte gäller en dag utan snarare en hel månad är konceptet Black Friday helt urvattnat,” säger Laninge.
Rabatter och tidsbegränsade erbjudanden har traditionellt triggat ett starkt köpbeteende. Många känner en rädsla för att gå miste om en bra affär, vilket driver på konsumtionen. Men när reorna blir allt vanligare och pågår längre försvinner denna oro, menar Laninge. Han jämför situationen med sagan om pojken som ropade varg – till slut slutar folk lyssna.
Förtroendet för Black Friday-reorna är lågt. Enligt en enkät från Prisjakt anser tre av fyra svenskar att Black Friday mest är ett reklamjippo, och endast 12 procent litar på butikernas erbjudanden. Dessutom har Konsumentverket tagit emot 85 anmälningar om prisfusk under Black Friday och Black Week den senaste veckan, enligt rapporter från DN och Expressen.
Black Friday har även bjudit på dramatiska inslag. I Göteborg började ett partytält brinna när köande kunder försökte värma sig inför butikens öppning. Händelsen rapporterades av flera medier och visar på den intensitet som ibland omger rean.
Med ett sjunkande intresse och ökad misstänksamhet mot reorna är det möjligt att Black Friday, som vi känner den, är på väg att förändras eller till och med försvinna. Niklas Laninge tror att AI och nya tekniker kan komma att påverka köpbeteendet ytterligare framöver. Samtidigt varnar experter för nätbedrägerier under shoppingperioden, vilket ytterligare kan påverka konsumenternas förtroende.
Intresset minskar eftersom reorna pågår längre och därmed tappar sin exklusivitet. Konsumenter känner inte längre samma press att handla snabbt.
Enligt Konsumentverket har det under en vecka inkommit 85 anmälningar om misstänkt prisfusk i samband med Black Friday och Black Week.
Nej, endast 12 procent av svenskarna litar på butikernas reor enligt en enkät från Prisjakt.
Rabatter och tidsbegränsade erbjudanden skapar en rädsla för att missa en bra affär, vilket kan trigga impulsköp. Men när reorna blir för vanliga försvagas denna effekt.
Det är möjligt, särskilt om konsumenternas förtroende fortsätter att minska och om nya tekniker förändrar köpbeteendet ytterligare.