Polska spelstudion CD Projekt: En stjärna på börshimlen
Kategori

Loading...

CD Projekt, den polska spelstudion bakom den populära spelserien The Witcher, har blivit en av Europas mest omtalade och högst värderade börsbolag. Med en aktiekurs som stigit med 40 procent det senaste året, är förväntningarna på deras kommande spel, The Witcher IV, skyhöga. Trots att spelet inte förväntas släppas förrän tidigast 2027, är marknaden redan i full gång med spekulationer.
“Just nu är aktien prissatt för perfektion,” säger Emmanuel Valavanis på Forte Securities till Bloomberg. CD Projekt-aktien handlas till 29 gånger nästa års förväntade intäkter, vilket gör den dyrare än både AI-favoriter och techjättar. Enligt data från Bloomberg är det den högsta värderingen i hela Stoxx 600-indexet. Detta kan vara en anledning till glädje – eller försiktighet. För mer om aktierekommendationer, se aktierekommendationer.
Bakom värderingsrallyt finns optimism om att The Witcher IV kan tredubbla bolagets försäljning när spelet lanseras. Föregångaren, The Witcher III, blev en global succé med 60 miljoner sålda exemplar och vann “Game of the Year”. “Vår ambition är att nå högre nivåer med varje nytt spel,” säger företagets ekonomichef Piotr Nielubowicz.
The Witcher IV kommer att introducera Ciri som huvudkaraktär, vilket är ett trendbrott från tidigare spel där Geralt av Rivia varit i centrum. “Vi tror att Ciri är ett fantastiskt val för den nya sagan,” säger Nielubowicz. Detta ger spelet nya berättarmöjligheter och kan locka en bredare publik.
Trots optimismen finns det skäl till försiktighet. Marknaden minns Cyberpunk 2077, CD Projekts senaste storlansering 2020, som möttes av buggar och tekniska problem. “Vi har sett den här typen av hype förut,” konstaterar Valavanis. Analytiker är mer försiktiga i sina värderingar av CD Projekts aktie än investerarna, med ett genomsnittligt riktkursmål 21 procent under nuvarande marknadspris. För en översikt av viktiga bolagshändelser, se viktiga bolagshändelser.
CD Projekts vd Michal Nowakowski säger att företaget aktivt arbetar med att bygga intresse och hålla spelarna engagerade inför lanseringen. “Vi är en del av underhållningsindustrin. Att skapa känslor och nyfikenhet är en nyckel till framgång,” säger Nowakowski. Frågan är om känslan matchar verkligheten, eller om investerarna spelar ett högriskspel.