Österrikes digitala kontrakt: Kundernas dom
Kategori

Österrikes digitala kontrakt: Kundernas dom
Allt fler konsumenter i Österrike väljer att teckna sina avtal för energiförsörjning, telekommunikation, finans och försäkringar online. Men vilka leverantörer lyckas bäst med att tillfredsställa sina kunder genom digitala kontrakt? Detta har ServiceValue, i samarbete med teknikmagasinet CHIP, undersökt i sin studie “Online-Vertragsabschluss 2025”.
Metod och utmärkelser
Studien bygger på en oberoende online-undersökning där deltagarna betygsätter leverantörer de har erfarenhet av. Frågan som ställs är: “Hur nöjd är du med ditt online-kontrakt hos följande leverantörer?” Betygen ges på en femgradig skala där 1 betyder mycket nöjd och 5 mycket missnöjd. De företag som presterar bättre än genomsnittet i sin kategori får utmärkelsen “TOP”, medan de bästa i varje kategori får titeln “BESTER”.
De bästa leverantörerna
De högst rankade leverantörerna i segmenten “Finans” och “Energi” inkluderar BTV – Bank für Tirol und Vorarlberg och Volksbank Wien, samt energileverantörerna Wien Energie, Energie AG Oberösterreich och ENSTROGA. Här är de “BESTER” i varje segment och kategori:
- Energileverantörer: Wien Energie – 2,05
- Direktbanker: Addiko – 2,11
- Regionala filialbanker: BTV – Bank für Tirol und Vorarlberg – 2,03
- Överregionala filialbanker: Erste Bank Österreich – 2,20
- Kreditgivare: der faire Credit (Teambank Österreich) – 2,18
- Online-mäklare: froots – 2,22
- Diskont-mobiloperatörer: HoT – HOFER TELEKOM – 2,27
- Telekommunikation: Drei – 2,24
- Direktförsäkringsbolag: ZURICH Connect – 2,22
- Försäkringsbolag: UNIQA – 2,39
Kommentar från ServiceValue
Dr. Claus Dethloff, VD för ServiceValue GmbH, kommenterar: “När kunder vill hantera sina avtal online, får det inte ske på bekostnad av säkerheten. Framgångsrika leverantörer utmärker sig inte bara genom digitalisering av kontrakt, utan också genom att säkerställa rättssäkerhet, dataskydd och moderna legitimeringsprocesser.”
Vanliga frågor
- Vad är syftet med studien? Studien syftar till att utvärdera kundnöjdheten med online-kontrakt i olika segment.
- Hur genomfördes undersökningen? Den genomfördes som en oberoende online-undersökning där deltagarna betygsatte leverantörer de har erfarenhet av.
- Vilka segment ingår i studien? Energi, telekommunikation, finans och försäkringar.
- Vad innebär utmärkelsen “BESTER”? Det är en utmärkelse för de leverantörer som fått högst betyg i sin kategori.